Nu er DLG klar til at tage en større bid af den danske grovvarekage

Et stærkt DLG udfordrer konkurrenterne i Danmark: Vi vil vokse.

Midt i krydsfeltet mellem en passende blanding af glæde over et godt regnskab og ydmyghed over for opgaven med at blive klimaneutral lægger DLG ikke skjul på, at koncernen som den absolut største på det danske grovvaremarked har appetit på at tage en større bid af hjemmemarkedet.

»Vi ved, at kagen ikke bliver større, men i de sidste år har vi investeret kraftigt i den danske infrastruktur. Det betyder, at vi har musklerne og evnen til at sænke omkostningerne. Så vi vil vækste, selv om markedet ikke vokser. Kagen har nu engang den størrelse, men vi ser da gerne, at vores bid med tiden bliver større«, siger bestyrelsesformand Niels Dengsø.

I det danske grovvaremarked, der med en omsætning i størrelsesordenen 30 mia. kr. om året på foder, afgrøder og planteværn ikke har udsigt til at blive større, sidder DLG i dag på knap halvdelen. De kommercielle muligheder ligger bl.a. i planteforædling med fokus på klimavenlige sorter og græsprotein.

Lavere omkostninger

DLGs investeringer i det danske marked ligger først og fremmest i et havneanlæg på Masnedø, nyt logistikcenter i Taulov og igangværende moderniseringer i fabriksanlæggene i Brædstrup og Skave. Dertil kommer et nyt hovedkvarter i Fredericia, der bl.a. har muliggjort nedlæggelsen af i alt 21 lokale detailforretninger over de sidste år.

Det nye skud på stammen er lanceringen af ZERO-planen, der skal sikre, at koncernen er CO2-neutral i 2050, og som et delmål bl.a. har, at al soja senest i 2025 skal komme fra afskovningsfrie områder. Om den bæredygtige vej så bliver dyrere for landmanden, svarer Niels Dengsø:

» »Ja, det gør det nok på den korte bane, uden at jeg kan sætte tal på. Men det er en vej, som vi allesammen kommer til at gå, fordi alternativet om ikke at gøre noget er værre. Jo før vi finder de rigtige værktøjer frem, jo bedre er det for vores allesammens økonomi«.

Tysk udfordring

2021 er sidste år med DLGs gamle strategi fra 2017, Leading the way. Ifølge planen skulle indtjeningen i løbet af fem år løftes 50 pct. fra niveauet på 575 mio. kr. i 2017. Men i dag tror CEO Kristian Hundebøll ikke på, at man kommer op på de attråede 850 mio. kr.

»Vi har justeret lidt på forventningerne undervejs. I år er vi på et resultat efter skat på 601 mio. kr., og det forventer jeg sådan set, at vi godt kan slå med 50 mio. kr. til næste år. Der er ingen tvivl om, at vores tyske datterselskab HaGe ikke præsterer godt nok. Målet er, at kornforretningen skal løftes, og indtjeningen skal hæves fra de nuværende 200 mio. kr. til 300.

I landmandskredse er der ofte en udtalt undren over, at det tyske grovvareselskab BAT Agrar fra havnen i Aarhus kan konkurrere med de danske andelsselskaber. Om den konkurrence er velkommen eller ej, siger Niels Dengsø:

»Det er lidt et catch 22 spørgsmål, hvor svaret er forkert, lige meget om man svarer ja eller nej. Vi vil allesammen gerne have konkurrence, og hvis nogle kan levere billigere, holder det os til ilden. Hvis vi ikke havde konkurrence, ville vi blive skældt ud for det«.

Faktaboks

3 ting, som DLG skal have i fokus i 2021

  1. HaGe: Datterselskabet, der er blandt de tre største grovvareselskaber i Tyskland, præsterer ikke godt nok. Omsætningen, der er på 16 mia. kr., skal løftes. I år er resultatet på 216 mio. kr. Det skal gerne løftes til 300 mio. kr. inden for en overskuelig fremtid.
  2. Zero: DLGs nye strategiplan om bæredygtighed og klimaneutralitet skal sættes på skinner, samtidig med at det kommercielle mål om at tjene penge ikke lades ude af syne.
  3. Protein: Planteforædling og proteingræs er forretningsområder, som kan gå hen og blive endnu mere vigtige. Begge dele passer ind i strategien om bæredygtighed.

3 ting, som DLG er særligt tilfredse med i 2020

  1. Resultatet: Den største omsætning i det ’nye’ DLGs historie efter frasalg af bl.a. Kongskilde. Deklareringen eller overskudsbetalingen, som er den højeste nogensinde og det, ejerne måler andelsselskabet på.
  2. Strategien: Strategien, der blev lagt for nogle år siden med fokus på foder og det, landmænd har brug for. En stor bredde i koncernen, hvor alle aktiviteter har leveret til bundlinjen. 
  3. Medarbejderne: Hele vejen rundt og ikke mindst de ansatte i de tyske byggemarkeder, der er en indbringende forretning. Her har personalet dagligt stået i corona-frontlinjen. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle