Ny bog fortæller om 50 år med DLG

Grunden til, at DLG klarede sig i grovvarens hårde udskilningsløb, er ikke, at man er andelsselskab - men, at man er kommerciel, mener formand Niels Dengsø Jensen.

50 år med DLG er om noget historien om fusioner, synergier, opkøb og sammenlægninger. Alt sammen ejet og drevet af landmænd.

Selv om DLG’s historie går tilbage til 1898, blev DLG formelt dannet ved fusion i 1969. Derfor fejrer man i år 50 års jubilæum.

Det sker ved udgivelsen af en bog om koncernens historie, fortalt af tidligere og nuværende ansatte, chefer, andelshavere og valgte landmænd.

En af dem, der bidrager til bogen, er naturligt nok DLG’s mangeårige og nuværende formand Niels Dengsø Jensen.

Spørger man ham, hvad der har været afgørende for, at DLG står som et af de få, tilbageværende grovvareselskaber, så er det hverken landmandsejet eller ideologisk drift.

»Jeg vil gerne gøre op med den myte, at andelsselskaber er drevet ideologisk eller er specielle«, siger han.

»Hvis vi havde drevet selskaberne ideologisk, så havde vi ikke været her i dag. Der ligger fra landmændenes side ikke nogen loyalitet i, at vi er et andelsselskab. Der skal man meget langt tilbage. Det er en myte, at man handler af ideologiske årsager. Alle tager tilbud hjem, og det er pris og kvalitet, DLG bliver målt på i sidste ende«, konstaterer formanden, der tydeligt mærker det i bestyrelseslokalet.

»DLG skal drives lige så kommercielt som et aktieselskab. Ellers er vi her ikke i morgen. De, der har haft en anden tilgang, er døde af det«.

For formanden er det dog langt fra ligegyldigt, om DLG også er et amba om 50 år.

»Nogle har en ideologisk tilgang til, at vi har andelselskaber. Det har jeg også selv. Det er unikt, at vi har hele værdikæden fra jord til bord. Men det har vi kun, hvis vi driver det kommercielt. Ellers glemmer vi at være agile i markedet«.

Afgørende beslutninger

Selv har Niels Dengsø Jensen været med siden 1998, hvor han blev valgt til repræsentantskabet. Tre år senere kom han i bestyrelsen og de sidste 12 år har han tegnet selskabet som formand. De år har flere beslutninger trukket spor.

»Det er klart, at det, at vi blev internationale, har været afgørende. Vi kom først til Tyskland, og det var vigtigt. Havde vi ventet meget længere, havde vi ikke klaret den i konkurrencen med de internationale selskaber«, mener han.

»Samtidig har vi puttet meget mere viden i vores medarbejdere og produkter. Vi har skullet følge med den specialisering, der er sket i landbruget. Det er også derfor, vi flytter til Fredericia. Vi vil gerne have vores folk til at sidde mere midt i markedet«.

Når det gælder de næste 50 år, tør Niels Dengsø Jensen ikke spå ret langt frem. De kommende år vil dog ubetinget få i hvert fald to overskrifter, mener han.

»Det er klart, at størrelse stadigvæk vil betyde noget. Kritisk masse kommer til at blive ved med at være en faktor. Men jeg tror også, at bæredygtighed bliver en meget stor del af det at agere i markedet. Det er ikke bare noget, der går over i morgen det her. Det skal vi tage dybt alvorligt«, siger han.

Faktaboks

DLG fejrer 50 år

  • DLG blev dannet i 1969 og fylder 50 i år.
  • På de 50 år er DLG blevet 50 gange større.
  • Jubilæumsbogen er udsendt til alle ejere. Den kan også se på DLG’s hjemmeside.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle