Ny Defender er klar til at forsvare titlen

Ny Land Rover Defender dukker op i Danmark til sommer med kapabel offroad-elektronik og op til 400 heste.

Efter en pause på næsten fire år kommer der nu endelig en ny Land Rover Defender, som skal tage over efter det ikon, der blev skabt tilbage i 1948. Men hvor forgængeren næsten var en demonstration af, hvor enkelt det kan gøres, er den nye Defender en opvisning i moderne offroadteknologier, som skal ruste den til at forsvare den uofficielle titel som verdens offroader nummer ét.

Den nye Defender kommer både som en lang 110 tommers version og en kort 90 tommers - det er kendte betegnelser, som man også brugte på forgængeren. Der bliver mulighed for op til seks sæder i den korte 90’er og mulighed for fem, seks eller 5+2 sæder i model 110. Også designmæssigt trækkes der visse spor bagud, så man også fastholder de gamle Land Rover entusiaster.

»Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet af den. Dette er en ny Defender til en ny tidsalder«, lyder det fra Land Rovers chefdesigner, Gerry McGovern.

Støttehjul

Permanent firehjulstræk, automatgear, midterdifferentiale og aktivt låsbart differentiale på bagakslen - dog ekstraudstyr - gør, at Defenderen har den nødvendige hardware, og til de elektroniske støttehjul for føreren hører bl.a. Configurable Terrain Response, som vises for første gang på Defender. Systemet giver erfarne terrænkørere mulighed for at finindstille individuelle køretøjsindstillinger, så de passer til forholdene, ligesom uerfarne kørere kan lade systemet finde de mest passende køretøjsindstillinger til terrænet ved hjælp af den intelligente auto-funktion.

Defenders maksimal vadedybde på 90 cm understøttes af et nyt Wade-program i Terrain Response 2-systemet, hvilket sikrer, at føreren kan krydse dybt vand fuldstændig sikkert, og på landjorden hjælper Land Rovers avancerede ClearSight Ground View-teknologi ved at vise føreren området umiddelbart foran forhjulene.

Den klassiske Land Rover Defender var mod produktionens slutning ved udgangen af 2015 holdt kunstigt i live. Den levede til sidst på en dispensation, da Defenderen kke længere kunne leve op til moderne krav til sikkerhed og emissioner, ligesom den håndbyggede aluminiumsbil var uforholdsmæssigt dyr at producere.

Priserne på den nye Defender kendes endnu ikke.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle