Ny Forester-hybrid har bevaret særpræget og skruet op for evnerne

Ny Subaru Forester kommer til Danmark i en ny hybrid-version, e-Boxer, kort efter nytår. Vi har prøvet nyheden i Letland.

Landbrugsavisen, Riga.

Det har været et langt tilløb, men nu er Subaru endelig klar med en elektrisk hjulpet hybridversion af mærkets efterhånden legendariske Forester, en bil, der har sit eget trofaste publikum blandt naturelskere og andre, der ikke er belastet af konventionelle forestillinger om, hvordan en bil skal være konstrueret og se ud.

Nyheden, Subaru Forester e-Boxer, kommer med Subarus nyeste drivline teknologi. Hjertet er ikke overraskende en toliters firecylindret boksermotor med direkte indsprøjtning, men nu assisteret af en elektrisk motor, som er integreret i Lineartronic gearkassen. Hybrid-Foresteren indeholder et 118,4 volt system, der lades under kørsel, og elinstallationen tilføjer 17 hk og 65 Nm til bundlinjen. Eldriften er også med til at give den en mere end anstændig anhængervægt - 1.870 kg på krogen.

Kunstige Trin

Ellers er det meste, som det forventes i en Forester, så man ikke skræmmer de rettroende væk. Selvfølgelig har den permanent firehjulstræk. Selvfølgelig er designet ikke det væsentlige. Og selvfølgelig er det en generelt velkørende pakke med lydsvag fremfærd og rundhåndede pladsforhold, også i bagagerummet, der er marginalt større end i forgængeren på trods af batteripakken bagtil.

Forester e-Bokser kommer kun med automatgear. Det er i realiteten en trinløs CVT-gearkasse, populært kaldet milliongear, men da flere ikke bryder sig om karakteristikken, har man på kunstig vis tilføjet syv trin, så den lyder og føles mere som en traditionel automatgearkasse. Lyden kan virke en smule anstrengt under kraftige accelerationer - bilen føles i det hele taget mest behagelig under mere afslappet kørsel. På manøvrebanen sætter den ikke en fod forkert - udramatisk, skikkeligt og forudsigeligt og med lidt mindre krængning end forgængeren.

Naturligvis

Men tag den så ud i naturen, hvor Subaru-ejerskabet giver mening - igen udramatisk og forudsigeligt. Den klatrer stille og roligt med lave omdrejninger op ad dramatiske stigninger og arbejder sig stille og roligt gennem det bløde sand, som testruten også bød på. Vil man ud i naturen, er den en god ledsager. Og det hele foregik vel at mærke på ganske almindelige sommerdæk, men til gengæld under alle forhold godt hjulpet af elektroniske hjælpemidler som X-mode, der hjælper til under stejle nedkørsler.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle