Ny kampagne: ”Noget af det bedste i verden er at være et landbrugsland”

Landmænd er ikke uvante med at bruge hele sommeren i Danmark. Men for flertallet af danskerne er det en ny oplevelse. I en ny kampagne fokuserer L&F på danske kvalitetsfødevarer leveret af stolte landmænd.

Landmænd er vant til at holde sommeren i Danmark, fordi høsten skal i hus. Men også den brede befolkning holder i år sommer i et Danmark præget af coronakrisen. Dermed kommer danske kartofler, jordbær, koldskål, asparges og pølser på grillen til at fylde meget både i baghaverne og i L&F’s kommunikation og kampagner.

»I landbruget har vi altid været bevidste om, at vi leverer vigtige produkter til både danske forbrugere og store dele af verden. Coronakrisen er for hele verden en forfærdelig krise både økonomisk og sundhedsmæssigt, og fremtiden er stadig særdeles uklar. Ingen har ønsket sig det 2020, vi er ved at få. Men trods alt gør krisen måske, at den brede befolkning nu ligesom os ved, at landbruget leverer et afgørende gode; nemlig stabile leverancer af fødevarer som er sikre og har høj kvalitet,« siger Anne Lawaetz Arhnung, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Bonus for stabile leverancer

Hun peger på, L&F løbende gennemfører undersøgelser af befolkningens holdning til landbruget og fødevareklyngen. Den seneste fra denne måned i år viser, at 59 procent af danskerne udtrykker en positiv holdning til primærproduktionen. Før krisen var tallet 53 procent.

Neutrale tæller nu 28 procent, mens andelen af negative er en behageligt begrænset og lille flok på kun 6 procent.

»Forklaringer er der flere af, men jeg er overbevist om, en afgørende grund til den seneste stigning er, vi får bonus for de stabile fødevareleverancer under coronakrisen. Der har på intet tidspunkt manglet varer på hylderne, og vi har passet vores arbejde uden postyr og selvforherligelse. Det påskønner danskerne. På den overordnede bane har vores klimaudmelding og arbejdet hen imod et klimaneutralt erhverv i 2050 givet et generelt meget positivt indtryk af vores erhverv,« vurderer Anne Lawaetz Arhnung.

Landbrugslandet Danmark

Landbrug & Fødevarer bygger nu videre på det gode fundament og har i knap to uger kørt kampagnen »Noget af det bedste i verden er at være et landbrugsland.« Kampagnen folder sig ud på togstationer, sociale medier og avisannoncer og kører tre uger endnu.

»Det er en fortsættelse af hovedkampagnen ”Noget af det bedste i verden.” Før fokuserede vi på den store verden, der værdsætter vores produkter. Nu vender vi blikket mod Danmark. Nej, du kommer måske ikke til Maldiverne i år. Men det er heller ikke alle oplevelser, danskerne behøver at rejse efter,« mener direktøren, som fortsætter:

»Sommeren byder på masser af fantastiske råvarer produceret af danske landmænd. Dejlige jordbær, nye kartofler, ærter og gulerødder er alt sammen noget, som vi alle forbinder med sommer, sol og Danmark. Vi minder danskerne om at sætte pris på alle de fordele, der er ved at være et landbrugsland. Kampagnen er samtidig en mulighed for at give alle danske landmænd, leverandører og aftagere omkring landbruget et klap på skulderen – både for deres indsats og for de kvalitetsfødevarer, vi sammen leverer.«

Faktaboks

Sommer-kampagne:

  • Kampagnen hedder »Noget af det bedste i verden er at være et landbrugsland.«
  • Dansk landbrug har sikret stabile fødevareleverancer under coronakrisen, og danske fødevarer er nogle af de bedste i verden. Landmænd kan være stolte af deres indsats. Det skal danskerne vide.
  • Prisen: Kampagnen koster 1,5 mio. kr. i alt, og landbruget får meget for pengene, da mediebureauerne har dumpet priserne på annoncepladser i coronakrisen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle