Ny kampagne skyder dansk mærke i front

Forbrugerne får hjælp til at vælge dansk oksekød- og kalvekød i udvalgte supermarkedskæder.

Danish Crown Beef, Friland, Himmerlands kød og Skare Meat sætter nyt mærke på de produkter, der bliver leveret til Lidl, Aldi og Rema 1000, Dermed kan kunderne nu dårligt overse, hvad der er danske produkter. Logoet er en del af en kampagne som Landbrug & fødevarer står bag i samarbejde med slagterierne og kvægproducenterne. Kommunikation om det nye mærke vil blive fulgt op med udendørs reklamer, og kampagner på sociale medier.

Nemmere at få øje på

»Det kan ellers være svært at se, hvor et produkt faktisk er produceret og gennemskue, hvor dansk det er. Det ændres nu med det danske mærke på okse- og kalvekød, fortæller Mette Jasper Gammicchia, afdelingsleder, Handel, Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Branchen har været presset og mistet værdifulde kunder i udlandet og herhjemme, der på grund af corona har aflyst arrangementer og fester i stor stil.

Epinion har for L&F fortaget forbrugerundersøgelser, der viser, at 31 pct. af danskerne vil efter conora foretrække at købe endnu flere danske produkter, og 29 pct. vil i højre grad støtte danske virksomheder.

Stigningen er mere markant, når det kommer til kød. Fra februar til juni er andelen, der siger, de vil købe mere dansk kød steget fra 30 pct. til 52 pct.

»Vi er stolte af de produkter, dansk landbrug producerer. Dansk okse- og kalvekød er både bæredygtigt og lever op til strenge krav for dyrevelfærd og fødevaresikkerhed, og det vil forbrugerne gerne støtte« siger Mette Jasper Gammicchia.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle