Ny tredelt kommunikation

L&F har delt sin kommunikationsstrategi op i tre ’ben’: Positiv, forklarende og kæmpende kommunikation, fortæller Morten Høyer, direktør i Landbrug & Fødevarer.

Den nye omdømmekampagne markerer indtil videre den sidste brik i den transformation af L&Fs kommunikation, som Morten Høyer satte gang i, da han for to år siden trådte ind i L&Fs direktion. En transformation, hvor politik og kommunikation skulle bindes tættere sammen, ligesom der skulle et skærpet fokus på at stå op for medlemmerne.

Positive historier

"Vi har justeret vores kommunikation, så den nu går på tre ben. Der er fortsat en klar overvægt på positiv kommunikation, som det er tilfældet med den nye omdømmekampagne, fordi vi godt ved, at befolkningen helst vil høre positive historier", siger Morten Høyer.

Skal tale om det svære

"Når det er sagt, så har det været meget klart, at vi også skulle finde en vej til at tale om vores svære sager, ligesom vi skal stå op for vores medlemmer, når debatten om fødevareerhvervet bliver for skinger. Derfor handler det andet ben i vores kommunikation om, at vi skal lære os selv at tale positivt om alt det svære - for eksempel pesticider eller kastration af grise. For her skal vi oplyse befolkningen om, hvordan virkeligheden forholder sig, så deres opfattelse ikke udelukkende er styret af følelser".

Står op for medlemmer

"Og endelig handler det tredje ben om at stå op for medlemmerne, når debatten bliver for skinger eller skæv. Det var baggrunden for, at vi lavede ’De Syv Synder’, og at vi tog kampen op med Dyrenes Beskyttelse, Lukas Graham og deres kampagne mod burgrise. Og at vi tog slagsmålet med Coop, da de havde en forside, som indikerede, at man ikke kunne spise salat uden at blive forgiftet. Med den nye omdømmekampagne er alle tre ben aktiveret. Og dermed er stilen lagt for de kommende års kommunikationsarbejde i L&F".

Forklare og kæmpe

"Vi kigger ind i en tid, hvor vi vil komme under pres på mange dagsordener. Sådan er det, når vi går fra krisestemning, hvor befolkningens og politikernes fokus er på arbejdspladser og samfundsvækst til højkonjunktur, hvor det er ’bløde’ værdier som dyrevelfærd, miljø og klima, der er i fokus. Derfor skal vi være klar til at tackle udfordringer med både positiv, forklarende og kæmpende kommunikation – alt efter, hvad der er brug for i den pågældende situation", siger Morten Høyer.

 

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle