Nye regler for dyrevelfærd strammer til

I sidste uge var det bl.a. spørgsmålet om en maksimal transporttid for dyr, der blev sat til afstemning i Europa-Parlamentet. Mange flere ting er på spil på området i de kommende år, og det er først ved udgangen af 2023, at EU-Kommissionen ventes at fremsætte sit forslag til ny dyrevelfærdslovgivning.

Hvorfor er EU så optaget af dyrevelfærdsloven lige nu?

Dyrevelfærd er højt på den politiske dagsorden i Europa, og samtidig er meget af den eksisterende dyrevelfærdslovgivning helt tilbage fra omkring år 2000 og er ikke blevet opdateret siden.

L&F støtter forbedringer af dyrevelfærdsregler. Men hvor er jeres betænkeligheder?

L&F bakker som udgangspunkt op om en revision af de eksisterende regler, både fordi der er kommet ny viden på en række områder, og fordi den nuværende lovgivning indeholder en række uhensigtsmæssigheder, der er behov for at få rettet op på - f.eks. behovet for en mere klar og tydelig ansvarsfordeling mellem landmand og chauffør ved transport af dyr. I den forbindelse er det positivt, at Europa-Parlamentet har lyttet til os, og kommet med en klar anbefaling til Kommissionen om at se på ansvarsfordelingen.

Når det er sagt er det også helt afgørende for L&F, at ny lovgivning bliver baseret på et videnskabeligt grundlag, og endelig er det et kardinalpunkt for L&F, at der også gøres en indsat for en mere ensartet og harmoniseret implementering af den eksisterende lovgivning, inden man laver nye regler. Mange af de grelle overtrædelser, man ofte ser i Europa, sker fordi de eksisterende regler ikke bliver overholdt.

Vil ændringer ramme landmænd økonomisk?

For L&F er det afgørende, at ændringer er videnskabeligt funderet, og at man ikke går længere, end at vi fortsat er konkurrencedygtige i Europa. Derudover er det vigtigt, at EU-Kommissionen får belyst både de sociale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af eventuelle lovændringer. Når man ændrer på reglerne for dyrevelfærd, får det ofte afledte konsekvenser for miljøgodkendelser, byggetilladelser og finansieringsgrundlag, ligesom det påvirker strukturudviklingen. Samtidig har det stor betydning for hele den store dagsorden med bæredygtighed, da nye regler for dyrevelfærd kan få betydning for både klima- og miljøregnskabet. Så det er vigtigt, at EU-Kommissionen sørger for, at konsekvensanalyserne kommer hele vejen rundt. Det er et budskab, vi gentager over for EU-Kommissionen gang på gang, fordi man traditionelt har tænkt dyrevelfærd uafhængigt af andre reguleringsområder. Og den går ikke længere, når vi taler bæredygtighed.

Hvad er ellers på dagsordenen?

Som sagt er dyrevelfærd højt på den politiske dagsorden, og nogle af de emner, der vil fylde i den kommende tid, er stop for hold af dyr i bure. Her har EU-Kommissionen varslet, at de vil komme med et lovforslag ved udgangen af 2023 med forventet ikrafttrædelse fra 2027. Det vil kunne få betydning for vores opstaldning af kalve og søer i løbe- og farestalde. Her er vi fra L&Fs side meget opmærksomme på, at eventuelle nye regler er videnskabelig funderet, økonomisk balanceret og indføres med lange overgangsordninger for eksisterende stalde. Det er afgørende, at nye regler for dyrevelfærd kommer til at gælde ensartet i hele EU, så vi sikrer fair konkurrence- og produktionsforhold.

Kommer der et EU-dyrevelfærdsmærke?

EU-Kommissionen er i gang med at undersøge mulighederne for et EU-dyrevelfærdsmærke. Fra L&F bakker vi op om et fælles EU-dyrevelfærdsmærke, som kan være med til at ensrette og skabe gennemsigtighed på hele det europæiske marked for dyrevelfærdsmærkning. For os er det afgørende, at der bliver tale om frivillig mærkningsordning, som bliver markedsdrevet og sikrer landmanden en merpris for sine investeringer.

Hvad er EU-Kommissionens næste skridt?

EU-Kommissionen er ved at lægge sidste hånd på sin evaluering af de eksisterende regler for dyrevelfærd. Dernæst vil der i regi af EU-Kommissionen blive nedsat en række arbejdsgrupper, der skal kigge på forskellige forslag til regelændringer inden for de forskellige dyregrupper. Her har faglige eksperter fra L&F og Seges, Innovation ansøgt om at få plads omkring bordet, og vi håber at kunne bringe de danske synspunkter og faglighed frem her. Allerede til sommer vil en større videnskabelig gennemgang af lovgivningen fra en række forskere under EFSA blive afsluttet for grise og transport af dyr. Det bliver interessant at se, på hvilke områder de vurderer, at ny videnskab berettiger til ændringer af lovgivningen.

Hvornår vil landbruget mærke ændringer i dyrevelfærdslovene?

De næste to år bliver intense. EU-Kommissionen forventes at fremsætte forslag til nye regler ved udgangen af 2023, og derefter starter de politiske forhandlinger. Vi forventer, at der på nogen områder vil træde ny lovgivning i kraft fra 2027.

/ubi

Faktaboks

Led i større strategi

  • Europa-Kommissionens Farm to Fork-strategi fra 2020 skal sætte kursen for, hvordan EU skal bidrage til at opnå et sundt og miljøvenligt globalt fødevaresystem og gøre fødevarekæden bæredygtig. Som et led i det arbejde vil EU-Kommissionen gennemgå al lovgivning for dyrevelfærd i EU. Som en del af den proces har Europa-Parlamentet i sidste uge haft afstemning om deres anbefalinger til den kommende revision af reglerne for transport af dyr. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle