Landbrugs- og fødevareerhvervene skaber værdi for samfundet og har potentialet til at løse store udfordringer i fremtiden til gavn for danskerne. Sådan lyder budskaberne i L&F¿s nye, treårige omdømmekampagne.
En ny kampagne skal vise danskerne, hvad landbrugs- og fødevareerhvervet kan. Ikke bare her og nu men også, hvis man ser længere ud i fremtiden.
»Vi spiller i dag en betydelig rolle i det danske samfund målt på beskæftigelse, eksport og vedvarende energi. I fremtiden har erhvervet potentiale til at bidrage med endnu mere,« siger Michael Brockenhuus-Schack.
»Vi har lyttet til vores medlemmer, og vi kan se, at der er langt mellem de faktiske forhold i branchen, og den opfattelse, som mange danskere i den brede befolkning har af vores erhverv. Man kan sige, at der gennem mange år er skabt en kløft mellem vores erhverv og det omkringliggende samfund. Nu prøver vi med omdømmeprojektet at vise en anden fortælling om branchen, der skal skabe en større forståelse for, hvad vi laver. Vi vil gerne vise, at vi kan byde ind med løsninger frem for at være en byrde for samfundet.«
»Vi vil fortælle de gode historier, der ikke kommer frem af sig selv. At vi skaber mange arbejdspladser, at vi kan producere energi, og at vi kan byde ind med klimaløsninger. I fremtiden ligger der også store muligheder for erhvervet. I 2050 er der fx ni mia. munde at mætte, tre mia. mere end i dag. Der kan vi byde ind med sunde og sikre fødevarer.«
»Omdømmeprojektet handler om mere end selve annoncerne. Vi ønsker at inddrage medlemmerne og bringe dem helt tæt på Landbrug & Fødevarers arbejde og på den vision, vi tror, skal bære erhvervet i fremtiden. En del af den inddragelse handler om at vi selv i erhvervet sætter nye mål for, hvor vi vil forbedre os. Det er vigtigt, vi selv tager ansvaret på os, og viser handlekraft - ellers er der andre, der definerer rammerne for os.«
»For eksempel skal vi stræbe efter at blive bedre på dyrevelfærd. Det vil vi gerne diskutere med medlemmerne og branchen. Da vi satte ind mod vækstfremmere, var de udryddet efter nogle år. Da vi fokuserede på skuldersår, blev der langt færre. Kalvedødeligheden er også faldet, fordi branchen har sat ind med initiativer og rådgivning. Det hjælper altid at fokusere.«
»Hvis det skal blive en succes skal det forankres bredt blandt medlemmerne. De skal bære budskaberne videre, og de skal være med til at sætte handling bag, og ud fra det jeg har hørt, fornemmer jeg, at erhvervet gerne vil være en del af den nye fortælling.«
»60 mio. kr. er mange penge, men det er det, der skal til, hvis vi vil gøre noget. Vi har meget store udfordringer nu, og derfor satser vi på en ekstraordinær handling nu.«
lft