Politikere og landmænd bakker chauffører op: Alligevel fortsætter bøderne

Store problemer for landbruget i sigte, hvis chauffører trækker håndbremsen.

Man skulle egentlig tro, at de danske chauffører, der kører med dyr, står med en sikker vindersag.

Fra deres arbejdsgivere, vognmændene, er der klar opbakning, fra tidligere dyrlæge på slagteri er der det samme, ja, selv Danske Svineproducenter stemmer i.

Bliver der transporteret en gris til slagteriet, som har brok eller er springhalt, er det landmandens ansvar og ham, der skal betale bøden, lyder det hele raden rundt.

Endda har enigt Folketing fra højre til venstre skrevet ind i den nye dyreværnslov fra i år, at chaufføren ikke skal holdes til ansvar i de tilfælde.

Alligevel kan man som chauffør forvente en politianmeldelse, hvis der slipper en gris eller kreatur med om bord på lastbilen, som ikke skulle have været med.

Men det vil uundgåeligt ske, lyder det fra chaufførerne, der påpeger, at de hver uge læsser tusindvis af grise, som typisk løber i flok og nogle gange i mørke op i lastbilen.

Bøderne starter ved 6.000 og fordobles i takt med overtrædelser.

Skræmmer nye folk væk

Det vil chaufførerne ikke længere finde sig i, og nu bliver der luftet idéer om at parkere lastbilerne og lade uafhentede grise være uafhentede grise.

I et fælles skriv fra branchen, hvor bl.a. NV Randers, H&S Westergaard og Danske Grisetransport har skrevet under, lyder det, at nok er nok, nu finder chaufførerne sig ikke i mere.

Dermed kan dansk landbrug inden længe stå med et massivt problem, både økonomisk og dyrevelfærdsmæssigt, hvis grise og kreaturer ikke bliver hentet.

Fra chaufførerne lyder det, at man forudser langsigtede problemer, hvis ikke der tages handling nu.

»Så længe det kører på den her måde, kan man ikke få nye folk ind«, lyder det fra chauffør Torben Grønhøj Jensen, der er talsmand for chaufførerne.

Tekst blev ændret

Det kan lyde mærkeligt, at Folketinget faktisk har ændret loven, og chaufførerne alligevel klager.

Årsagen er ifølge advokat Jacob Formand en smule teknisk.

Det drejer sig om, at den socialdemokratiske regering har ændret i lovteksten, som den forrige regering ellers havde fremlagt.

Den blå regering skrev, at det er chaufførens ansvar, »såfremt chaufføren har personligt ansvar for skaderne på dyrene«.

Denne del har regeringen fjernet og erstattet med tekst, der giver udtryk for det samme, men som ikke har den store effekt.

»Det lyder fint, men det fjerner retskravet for chaufføren og betyder i praksis, at anklagemyndigheden i stor stil stadig går efter chaufførerne«, sagde Jacob Forman bl.a. i ugen.

LandbrugsAvisen har forsøgt at få en kommentar fra fødevareminister Mogens Jensen (S), men det er ved redaktionens afslutning endnu ikke lykkedes. Dyrevelfærdsordfører Anders Kronborg har lovet at drikke en kop kaffe med branchen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle