Den danske saftstolthed Rynkeby vil nu for alvor markere sig som markedsleder indenfor frugtdrikke i Norden.
Svenskere, finner og nordmænd skal lære at drikke juice, nektar og saft produceret på fabrikken i Ringe på Fyn.
»Vi er markedsledende i Danmark. Og vi tager markedsandele i Danmark, Sverige, Finland og Norge. Men markederne viger i øjeblikket. Derfor skal vi ud og vinde markedsandele i de andre nordiske lande. Vi skal simpelthen være nordisk markedsleder.« siger adm. direktør Jørgen Dirksen, Rynkeby Foods A/S.
Fra 2011 til 2012 steg Rynkebys totale omsætning fem procent. Det var især takket være eksport til Sverige og Finland, hvor Rynkeby de seneste år har haft stor succes.
Til gengæld faldt indtjeningen før skat fra 59 til 23 mio. kr. Faldet kan delvis forklares med store udgifter til en aggressiv markedsføring på tv, sociale medier og via Team Rynkeby, og dels også i kraft af en aggressiv prissætning og rabatgivning, forklarer Jørgen Dirksen.
Når han skal se fremad, peger han på ordet innovation som helt centralt.
»Det kan være ny emballage. Eller tilsætning af vitaminer. Eller juice med bifido-bakterier, som vi med succes har lanceret i Sverige og Finland. Den slags kommer vi til at bruge rigtig mange kræfter på,« siger han.