Svenske Skånemejerier vil gerne have ti procent af det danske mejerimarked og skruer nu op for retorikken mod markedsleder Arla: Slip køerne løs før som sidst. Det er det, som forbrugerne vil have.
Den svenske mælkekrig breder sig for alvor til Danmark.
Skånemejeriers adm. direktør, Björn Sederblad, går efter en omsætning på en milliard kr. eller godt ti procent af det danske mejerimarked.
Udsædvanligt for mejeridebatten i Danmark går han nu ind og kommenterer på Arlas strategi i forhold til at hente mælk fra køer på græs.
Det regionale svenske mejeri mener, at man kan udnytte et hul i markedet, så længe en stor del af de danske køer ikke bliver sluppet løs på græs i løbet af året.
De 500-600 andelshavere i Skåne slipper alle køerne ud på græs en del af året. Og det mener Björn Sederblad også, at Arla burde opfordre sine producenter til.
"I Danmark er maksimalt en tredjedel af køerne ude på græs. Jeg kan lige så godt sige det til danskerne, som det er: Stil om nu. Forbrugerne vil have det sådan. Så længe køerne ikke slippes løs, så vil Arlas brandindex (imagemåling foretaget af Skånemejerier) ikke blive bedre. Det er en omkostning, men forbrugerne vil have det sådan. Det er bare at indse det. Ud med køerne, Peder Tuborgh. Slip dem løs," siger han og nævner også, at hollandske Friesland Campina har besluttet, at flere af deres producenters køer skal på græs.
Færre på græs
I Danmark er stadig færre køer kommet på græs i de senere år.
Ifølge nye tal for Videnscenter for Landbrug blev 33 procent af køerne sidste år lukket ud på græs i sommerperioden mod 70 procent for syv år siden.
Arla ønsker ikke at kommentere nærmere på Skånemejeriers opfordring til at slippe køerne løs.
For nylig udsendte Videnscentret for Landbrug, Kvæg, en pressemeddelelse, hvor man vurderer, at det giver god faglig mening at holde køerne i staldene.
"Har landmanden jord nok og kan tilrettelægge det, så er det allertiders, at køerne kan komme på græs. Det ser godt ud. Men i mange tilfælde er det ligeså godt for koen at være i stalden, fordi den har brug for mange timers hvile. I en moderne løsdriftsstald kan den bevæge sig frit, og der er masser af lys og luft. Derfor er behovet for at komme på marken ikke så stort mere. Desuden bliver køernes adfærds-, sundheds- og fysiologiske behov tilgodeset lige så godt i de moderne kvægstalde, som hvis de kommer på græs," siger landskonsulent Peter Stamp Enemark fra videnscenteret.
Kampen om Sjælland
På det seneste har Skånemejerier og Arla konkurreret om flere produktlanceringer netop i Danmark.
Her har Skånemejerier foreløbig en beskeden omsætning på cirka 125 mio. kr.
Skånemejerier introducerede for få uger siden en mælk med D-vitamin på det danske marked. Få uger efter var Arla klar med sin egen D-vitamin-mælk.
Sidste år proklamerede Skånemejerier, at man var på udkig efter danske mælkeproducenter, som skal levere mælk til Skånemejerier.
Arla er klar til at lancere deres sjællandske mælk inden for få dage, som bliver baseret på syv økologiske producenter.
Skånemejerier snakker i øjeblikket med ti producenter på Sjælland og Fyn. Og håber at være klar til nytår.
"Vi tror, at vi kommer til at tilbyde en kombineret dansk og svensk mælk med sporbarhed. Mælken skal komme fra gårde, som er åbne for forbrugerne. Mælken skal komme fra mønsterbrug og leve op til en række krav," siger Björn Sederblad og nævner bl.a., at køerne skal spise soja-frit foder, så mælken kan brandes som "regnskovsmælk".
Björn Sederblad kalder det bevidst, at Skånemejerier ikke går efter økologiske producenter i Danmark.
"Prisen på økologisk mælk i Danmark er en katastrofe. Der er ingen chance for at lave en god forretning. Derfor vil vi ikke ind i det marked," siger han.
Arla ønsker ikke at kommentere på prisniveauet for økologisk mælk i Danmark. Sidste år blev der i øvrigt sat rekord i indvejet økologisk mælk i Danmark.