Svensk megalandbrug med 225.000 hektar sadler om

Forventningen om at tjene på stigende jordpriser i Østeuropa slog fejl for svenske Agrokultura. Nu skal driften give overskud, siger selskabets danske direktør for Rusland.

Bortset fra i et enkelt ud af seks år er det ikke lykkedes det svenske aktieselskab Agrokultura at få overskud i selskabets investering i 250.000 hektar jord i Rusland og Ukraine. Alene i 2012 lød underskuddet på godt 80 mio. kr.

Derfor har Agrokultura nu valgt at skifte strategi ved at sælge ud af den jord, som ligger længst væk fra selskabets to kerneområder i det russiske sortjordsbælte og i det vestlige Ukraine.

Agrokultura, der indtil for nylig hed Alpcot Agro, har de seneste godt seks år investeret omkring 1,7 mia. kr. i køb af jord i Rusland og Ukraine. Fra starten var strategien at investere massivt i jord og skabe en stor jordbank.

Forventningen var, at selskabets værditilvækst overvejende ville ske gennem prisstigninger på jord. Men efter finanskrisen steg prisen på landbrugsjord ikke som ventet, i de områder hvor selskabet opererer.

Kun halvdelen høstet

Investorerne har derfor indset, at det ikke længere går at have jord liggende, der ikke dyrkes intensivt. I 2012 var det kun halvdelen af Agrokulturas den gang godt 250.000 hektar, der blev høstet.

Vi har nu besluttet at sælge de jordområder, som ligger længst væk fra vores to kerneområder, og skifte strategi fra ekstensiv drift af mange hektar til mere intensiv drift af færre, velkonsoliderede hektar,” fortæller danskeren Jens Peter Aabyen, der er adm. direktør for Agrokulturas landbrugsaktiviteter i Rusland, og fortsætter:

Nu vil investorerne se sorte tal på bundlinjen. Derfor har vi sat jord til salg, og derfor intensiverer og udvider vi driften på de arealer, vi beholder.”

Som følge af den nye strategi har Agrokultura derfor netop solgt 28.000 hektar jord i Ukraine i de fem provinser Poltava, Krim, Khemelnytski, Rivne og Zhitomyr. Det betyder, at Agrokulturas jord i Ukraine fremover er samlet tæt på selskabets moderne siloanlæg.

1.500 km mellem marker

Samtidig med beslutningen om at sælge store arealer kan der dog også godt blive tale om at købe ny jord. Men kravet er, at jorden ligger tæt på de arealer, Agrokultura beholder. For i Rusland er det ekstremt vigtigt at have kontrol med, hvad der foregår ude på farmene.

Da der var 1.500 km i fugleflugtslinje fra vores jord i Kaliningrad ved Østersøen ned til Krimhalvøen i Sortehavet, var det nærmest en umulig opgave at følge med i, hvad der skete begge steder. Man er nødt til at være til stede for at følge med, og så går det ikke, at der kræves en flyvetur for at komme fra det ene sted til det andet,” siger Jens Peter Aabyen.

En køretur i bil på eksempelvis fem timer ser han til gengæld ikke som noget problem. Det er cirka den længste afstand mellem Agrokulturas jordbesiddelser i sortjordsområdet i de tre russiske provinser Lipetsk, Kursk og Voronezh.

At have et samlet jordtilliggende ser Jens Peter Aabyen som det næstvigtigste kriterium for at få succes med landbrug i Rusland. Det vigtigste er at have de rigtige mennesker ansat.

Kontrol på farmniveau

Dem er det til gengæld ikke altid lige let at finde. Og fastholde.

Det er helt essentielt med de rigtige mennesker ude på farmniveau. Det er der, kontrollen og styringen skal ske. Men hvilke livsbetingelser kan vi egentlig tilbyde de rigtig dygtige folk dér ude på farmene?” spørger Jens Peter Aabyen.

Det er ganske svært at finde unge ambitiøse, fagligt dygtige og pålidelige folk, som er villige til at bo der, hvor vi opererer. Der er lav prestige i at bo i landområderne i Rusland, og der er mangel på gode hospitaler, skoler og fritidsaktiviteter. Vi kan jo ikke bygge hospitaler og skoler, men vi går i dialog med myndighederne om at modernisere infrastrukturen, så vi sammen kan tiltrække nye beboere til landområderne.”

Men det er ikke altid nok. Så kan vi kompensere ved at tilbyde dem en god løn, men de holder måske alligevel op efter to år, fordi de ikke vil bo derude med deres familier. Og så kan vi begynde forfra med at rekruttere,” siger Jens Peter Aabyen.

For at fastholde de ansatte går Agrokulturas planer derfor nu blandt andet i retning af at gøre det mere attraktivt for ledende medarbejdere ved at købe eller bygge gode huse til dem.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle