Når svineproducenter skal bygge ny farestald, overvejer mange, om farestierne skal indrettes til løsdrift.
Det er en udvikling, mange politikere og velfærds- og forbrugerorganisationer støtter.
Søren Jacobsen, Danish Farm Design, bekræfter, at løsdrift stort set altid er i spil, når en svineproducent skal bygge nye farestier.
»Mange vil gerne bygge til løsdrift, også selv om det er dyrere«, fortæller han.
Der er bare det problem, at farestier til løsdrift giver større fordampning af ammoniak.
Dels fordi produktionsarealet i en faresti til løsdrift ligger omkring 5,8 kvm mod 4,5 kvm i en kassesti, dels fordi mange ønsker en større andel spaltegulv, så stien i ansøgningssammenhæng bliver kategoriseret som en fuldspaltefaresti.
Desuden bliver udledningen af lugt også større.
Teamleder Michael Holm, Seges Svineproduktion, oplyser, at ammoniakfordampningen ofte ender med at være omkring dobbelt så stor fra en faresti til løsdrift sammenlignet med en kassesti.
»Det er en konflikt: Vil man indrette stalden til løsdrift, får man en større ammoni- akfordampning og dermed potentielt en udgift til luftrensning«, forklarer Michael Holm.
Det betyder, at et staldprojekt til løsdrift ender med at være væsentligt dyrere.
Søren Jacobsen kan pege på flere svineproducenter, der i første omgang var positive over for løsdrift, men som senere i forløbet fravælger løsdrift på grund af omkostningen til miljøtiltag.
Tiltag
Seges Svineproduktion arbejder på at finde metoder til at reducere fordampningen af ammoniak i løsdriftsstier. Man ser bl.a. på alternative udformninger af gyllekummen og på muligheden for at få soen til at gøde i bestemte områder af stien, så arealet med spalter kan være mindre.
»En optimal indretning af løsdriftsstien kan mindske forskellen i ammoniakfordampning i forhold til kassestien«, forventer chefforsker Vivi A. Moustsen, Seges Svineproduktion. Hun medgiver, at det er en udfordring, at stier til løsdrift er større, og at den løse so kan gøde over næsten hele stiarealet.
»En løsdriftssti giver point på velfærdskontoen, men sætter nogle point til på miljøkontoen«, siger hun.
I GUDP-projektet SowEmis (Jyden, Aarhus Universitet, Space Systems, Seges) arbejder man på reduktionsmetoder til ammoniak og lugt i so-stalde med delvis spaltegulv og forventer, at resultaterne kan overføres til løsdriftsfarestier.
Faktaboks
Farestier til løsdrift:
- +30 pct. produktionsareal ift. kassestier.
- Større spalteareal ift. kassestier.
- Begge dele øger sandsynligheden for miljøkrav om luftrensning.
Kommentarer