For traktorer til det danske marked skal fabrikken spærre topfarten til 40 km i timen, når traktoren bygges.
De fleste nye traktorer kan køre 50 km i timen, men fabrikkerne begrænser modellerne til det danske marked, så de kun kan køre 40 km i timen. Dette sker på geartraktorer ved, at motoromdrejningerne sænkes automatisk, når der køres i højeste gear.
Indgrebet sker i traktorens computer på fabrikken, når den bygges, og gøres på en måde, så det er svært at lave dem om til 50 km i timen igen. Traktorernes topfart angives derfor til 40 km i timen i en sektion af deres EU-erklæring.
Denne erklæring, som kun kan udstedes af fabrikken, gør det problemfrit at syne traktoren herhjemme.
»Forefindes dokumentationen omkring 40 km i timen derimod ikke, eksempelvis på en traktor fra England eller Tyskland, kan den ikke synes i Danmark. Heller ikke selvom den senere er blevet begrænset til kun at kunne køre 40 km i timen,« pointerer Kurt S. Jensen, bilsagkyndig i Trafikstyrelsen.
Mikael Lindskjold, der er sælger hos Lyngfeldt, tilføjer;
»Man forventer, at den er for let at lave om til 50 km i timen igen, når den én gang har været det.«
Synshaller bliver skrappere
Trafikstyrelsen er inden for det sidste år blevet mere opmærksom på de hurtige importtraktorer.
»Vi ved, at der er en potentiel mulighed for, at traktorer fra Tyskland eller England kører for stærkt,« siger Kurt S. Jensen, bilsagkyndig hos Trafikstyrelsen.
Ove Juel, marketingchef hos New Holland Danmark, tilføjer:
»Trafikstyrelsen har for nylig holdt et møde med de danske traktorimportører omkring problematikken. Deres meget klare udmelding var, at en traktor, som kan køre 50 km i timen, ikke under nogen omstændigheder kan synes som en traktor.«
LandbrugsAvisen kender dog både eksempler på, at der stadig synes 50 km i timen-traktorer, men også at nogle kunder er kommet i klemme og ikke kan få synet deres traktor.