Tyske butikskæder har succes med dyrevelfærd

Alt for mange landmænd har meldt sig til det tyke Tierwohl-initiativet, som via en lav merpris på kød giver tilskud til øget dyrevelfærd i staldene.

Højere dyrevelfærd i staldene er en omkostning, som forbrugerne skal betale.

Det er åbenbart et budskab, som tyske landmænd bakker op om. I hvert fald har tyske svineproducenter i overvældende antal søgt deltagelse i det frivillige Initiative Tierwohl (Dyrevelfærd), som i denne tid er ved at blive rullet ud i et ambitiøst samarbejde mellem de tyske landbrugsorganisationer samt de største slagterier og detailhandelskæder.

Programmet går ud på, at de store butikker, eksempelvis Lidl, Aldi, Edeka, Metro og andre lægger en merpris på 4 eurocent (cirka 30 øre) pr. kg på prisen for svine- og fjerkrækød. Denne merpris danner en fælles fond, hvorfra der ydes en præmie til udvalgte dyrevelfærdsmæssige tiltag i staldene såsom mere plads, rodemateriale, naturligt lys og undladt halekupering.

Et certificeringsinstitut skal ved et årligt besøg på besætningerne kontrollere, at de aftalte tiltag bliver overholdt.

Halvdelen på venteliste

Det forventes, at den fælles fond vil blive tilført op mod 100 mio. euro om året - og betydeligt mere, hvis mange producenter tilmelder sig.

Og den situation eksisterer allerede. Således har 4.653 svineproducenter med et dyrehold på næsten 25 mio. svin om året ladet sig registrere til programmet, men i første omgang kommer kun 2.142 bedrifter med godt 12 mio. svin gennem nøglehullet.

Det betyder, at over halvdelen af de tilmeldte ender på en venteliste. I første omgang blev der håbet på en deltagelse af bedrifter med ca. 8 mio. svin.

»Man har gjort det for attraktivt at være med ved at sætte præmierne for højt. Med lidt lavere præmier ville flere kunne have været med, og færre ville have meldt sig til,« siger direktør Hans Aarestrup, Danske Svineproducenter, som har fulgt initiativet.

»Nu står halvdelen på ventelisten, og det er ærgerligt, for de har jo afholdt en del af de omkostninger, som knytter sig til kravene. Og når de senere kommer med, er præmierne sandsynligvis reduceret, idet de skal justeres løbende for nye deltagere. Det næste kan være, at politikerne drager deres egen konklusion, nemlig at når så mange producenter er klar til at øge dyrevelfærden - så kan man lige så godt gøre nogle af tiltagene til lov.«

33 kr. pr. slagtesvin

De producenter, som tilmelder sig, skal overholde en række basiskrav, nemlig årlig audit og kontrolbesøg, medicinregnskab samt tjek af klima og vandkvalitet. Desuden kræves det, at vinduesarealet i staldene skal være mindst 1,5 pct. af grundarealet.

Yderligere tiltag såsom mere plads i stierne, organisk rodemateriale, udsat fravænning, lange haler m.v. kan udløse større tilskud.

For en slagtesvineproducent, som ud over disse krav giver grisene 10 pct. ekstra plads, indretter overbrusning og giver grisene rodemateriale kan opnå en præmie på cirka 33 kr. pr. svin. At undlade halekupering giver yderligere 6 euro pr. gris, men beløbet skal deles mellem slagtesvine- og smågriseproducenten.

»Det fungerer i Tyskland, fordi tysk produktion og forbrug af kød er næsten i balance. Et lignende program er umuligt i Danmark, fordi vi producerer 7-8 gange mere svinekød, end der sælges til de danske forbrugere,« siger Hans Aarestrup.

Faktaboks

Tierwohl-initiativet

  • Opkræver 30 øre ekstra pr. kg af alt svinekød.
  • Lægges i en fond, som betaler præmie for øget dyrevelfærd
  • Fjerkræ kommer med
  • Landbrugsorganisationer, slagterier og detailhandel står bag initiativet

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle