Vi må ikke udskamme dem, der gør en indsats

Af Flemming Nør-Pedersen, direktør, Landbrug & Fødevarer

Den seneste tid har såvel Arla som Danish Crown været udsat for aktivistiske organisationers voldsomme kritik af virksomhedernes kommunikation om CO2-neutral mælk og klimakontrolleret gris. Kritikerne mener, virksomhederne ”greenwasher” – gør sig grønnere, end de er. Det er to meget forskellige sager. Men lad mig generelt sige, jeg ærgrer mig over tendensen til en unuanceret debat, hvor gode, grønne tiltag får uberettigede smæk.

Kritikerne mener, de beskytter befolkningen. Men hvis det handler om klimaet, bør man da netop indgå i dialog og værdsætte initiativerne fra danske fødevarevirksomheder. Noget tyder desværre på, at nogle af kritikerne i virkeligheden er på et hadfyldt korstog mod den animalske produktion.

Men hvad synes befolkningen egentlig?

I juni måned gennemførte analysebureauet Norstat en meningsmåling for L&F. Tallene taler et tydeligt sprog. Befolkningen deler ikke de mest aktivistiske debattørers holdning. Et betydeligt flertal, 61 procent af danskerne, mener, at det er vigtigt, at virksomheder kommunikerer deres klima- og bæredygtighedstiltag. Kun 13 procent finder det ikke vigtigt.

Det er afgørende for kampen for et bedre klima, at man ikke udskammer dem, der gør en indsats – og samtidig bagatelliserer hvad befolkningen reelt forventer. I fødevaresektoren har vi en særlig udfordring, når vi skal kommunikere vores tiltag, for de er ofte ganske komplicerede. Vi er bundet af biologiske processer. Derfor bestræber vi os alle på at være åbne om forudsætningerne.

På baggrund af den åbenhed kan forbrugerne træffe deres oplyste valg. Derfor glæder vi os også over befolkningens opbakning til sektorens klimakommunikation.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle