Axzon skifter navn - til et mere hyggeligt

Velkommen til Goodvalley.

Sådan vil det formentlig lyde fra 27. februar, når man ringer til eller besøger Danmarks med afstand største svineproduktion i Polen, Ukraine og Rusland, eller når man træder i kontorerne på Axelborg, hvor selskabet har haft hovedkontor siden sidste år.

Der er nemlig lagt op til, at Axzon A/S skifter navn til Goodvalley A/S. Den endelige beslutning skal tages på en ekstraordinær generalforsamling 26. februar.

Navnet skal understrege kvaliteten

Det nye navn skal være med til at understrege kvaliteten af selskabets produkter, så de kan blive forbrugernes "klare førstevalg".

"Ændringen fra Axzon til Goodvalley skal være med til at skærpe den kommercielle orientering mod forbrugerne, der i stigende grad efterspørger kvalitetsfødevarer, som fremstilles lokalt med garanteret styr på fødevaresikkerhed og respekt for natur og dyrevelfærd. Dét er kernen i vores forretningsmodel, og det nye navn og brand skal understrege vores dokumenterbare produkt- og produktionskvalitet, så Goodvalleys bæredygtige produkter kan blive forbrugernes klare førstevalg", siger Tom Axelgaard, CEO i Axzon.

Navneskiftet gennemføres blandt andet på baggrund af grundige markedsanalyser foretaget af Kunde & Co.

Det nye navn indføres straks efter den forventede vedtagelse på den ekstraordinære generalforsamling, og børssymbolet for Axzons obligationer på Nasdaq Copenhagen ændres fra ’Axzon’ til ’Goodvalley’ ved handelsstart 27. februar 2018.

"Axzon er grundlagt på idéen om at skabe effektivt og bæredygtigt landbrug med afsæt i dansk viden og teknologi i kombination med de attraktive forhold på vore markeder i Østeuropa. Siden etableringen i 1994 har koncernens datterselskaber skabt gode resultater og været i stand til at tiltrække, uddanne og fastholde de rette medarbejdere, levere produkter af høj kvalitet og samtidig forbedre dyrenes velfærd og helbred, mens miljøpåvirkningen er blevet stadig mindre. Den historie vil vi bygge videre på og styrke ved at skabe det fælles navn og brand Goodvalley," siger Anders Christen Obel, bestyrelsesformand i Axzon.

Skræddersyede udtryk indføres

Det nye navn og brand skal indføres på koncernniveau og i datterselskaberne i de polske, ukrainske og russiske hjemmemarkeder, hvor både udtryk og sprog skal skræddersys til de lokale kunde- og forbrugerpræferencer.

Positioneringen af Goodvalley som et stærkt forbrugerrettet brand skal være med til at understøtte koncernens fokus på at øge salget af forædlede kvalitetsprodukter - herunder kød fra grise opdrættet uden brug af GMO-foder eller antibiotika – der er tilpasset den lokale efterspørgsel.

Ved i højere grad at udnytte koncernens unikke kontrol med værdikæden fra jord til bord forventer Goodvalley at kunne styrke marginerne og reducere eksponeringen mod udsving i markedspriserne på levende grise.

Faktaboks

Axzon /A/S

Axzon producerer afgrøder, foder og bioenergi, opdrætter svin på egne farme og har eget slagteri og kødforædling.

Selskabet har fokus på at øge salget af forædlede kvalitetsprodukter - herunder kød fra grise opdrættet uden brug af GMO-foder eller antibiotika.

Koncernens hovedaktiviteter ligger i datterselskaberne Poldanor og Prime Food (Polen), Danosha (Ukraine) og Dan-Invest (Rusland).

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle