Bæredygtige løsninger er efterspurgt på eksportmarkederne – og Danmark kan

Bæredygtighed er blevet et unikt salgspunkt på tværs af eksportmarkeder. 44 procent af internationale beslutningstagere inden for landbrugs- og fødevaresektor peger nu på, at bæredygtighed er vigtigere end pris og øvrige handelsparametre, viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Food Nation.

I årets imageanalyse fra Food Nation har 1.229 internationale beslutningstagere i fødevaresektoren givet deres syn på dansk fødevare- og landbrugsproduktion. Analysen viser, at bæredygtighed er blevet et endnu vigtigere eksportparameter på tværs af seks centrale eksportmarkeder; USA, UK, Tyskland, Kina, Indien og Japan og at Danmark står stærkt som handelspartner.

Det skriver Food Nation i en pressemeddelelse.

”I og med at vi lever i en tid med turbulens og usikkerhed på eksportmarkederne er det vigtigt, at vi konstant arbejder for at udvikle en stærk fødevareeksport. Når næsten halvdelen af beslutningstagerne peger på at bæredygtighed er vigtigere end pris eller andre handelsparametre, er det en oplagt mulighed for danske virksomheder til at fortælle om deres konkrete bæredygtige indsatser i forretningen”, siger Lise Walbom, CEO i Food Nation.

Otte ud af 10 af de internationale beslutningstagere giver udtryk for at bæredygtighed kun vil blive vigtigere for deres virksomhed i de kommende år og 7 ud af 10 beslutningstagere mener, at det er nødvendigt at have bæredygtige produkter og løsninger, hvis man ønsker langsigtet vækst. Beslutningstagerne forbinder i højere grad bæredygtighed med bæredygtig brug af ressourcer, f.eks. reduktion af vand og el samt mere genbrug i produktionsprocessen end reduktion af CO2 aftryk.

Bæredygtighed er en central dansk styrkeposition

Analysen viser at Danmark har et særligt stærkt internationalt image ift. bæredygtighed, dyrevelfærd og lav miljøpåvirkning, og mere end 55 procent af beslutningstagerne peger på at produkter og løsninger fra den danske fødevareklynge er blandt de mest bæredygtige i verden.

”Den danske landbrugs- og fødevaresektor er en central del af løsningen, når vi skal finde nye bæredygtige måder at producere på. Rapporten slår fast, at danske fødevareproducenter har et stærkt internationalt image som de kan drage yderligere fordel af som leverandører af bæredygtige produkter og løsninger til hele værdikæden”, siger Lise Walbom.

Den øgede internationale opmærksomhed omkring danske styrkepositioner er dermed en vigtig driver for eksporten og en anledning til at stå tæt sammen om en samlet fortælling om Danmark som ledende fødevarenation.

Faktaboks

Analysen er baseret på en kvantitativ undersøgelse og gennemført med kvalitativeinterviews udført af Epinion for Food Nation. Analysen undersøger Danmarks image som fødevarenation blandt beslutningstagere i internationale virksomheder. Alle respondenter er i fødevare- og landbrugsindustrien, som enten producenter, indkøbere, sælgere eller inden for bearbejdning af fødevareprodukter og -løsninger.

I årets undersøgelse deltog i alt 1.229 beslutningstagere fordelt på seks af Danmarks eksportmarkeder: USA, England, Tyskland, Kina, Indien og Japan.

Undersøgelsen dækker emner som kendskab, associationer, værdier og væsentlighed.

Food Nation er et offentlig-privat partnerskab etableret af den danske regering og førende private organisationer og virksomheder

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle