Bæredygtighed fylder mindre for danske forbrugere end i Italien og Spanien

YouGov har spurgt mere en 10.000 europæere om deres syn på mad og dagligvareindkøb. Undersøgelsen viser blandt andet, at danskerne går mindre op i bæredygtighed end andre forbrugere.

10.467 mennesker i ni forskellige europæiske landes er i de første måneder af 2021 blevet interviewet om deres syn på mad, dagligvareindkøb og bæredygtighed.

Det er analyseorganisationen YouGov, som har lavet undersøgelsen. 

Kigger man nærmere på, hvad europæerne vægter højeste, når de handler, så er topkriterierne klart kvalitet (som 88 procent af de adspurgte går efter) og gode priser (82 procent).

Ser man derimod på et kriterium som bæredygtighed, er der betydelig forskel på, hvor vigtigt det er for forbrugerne i de enkelte lande. Det skriver YouGov i en pressemedddelelse.

72 procent af italienere vægter i højere grad at varerne er produceret bæredygtigt, i Tyrkiet er det 72 procent, i Spanien 70 procent, mens dette er mindre vigtigt for befolkningen i Norden - i Finland (41 procent), Danmark (39 procent) og Norge (29 procent). 

Halvdelen af de adspurgte danskere angiver da også, at overvejelser om bæredygtighed ikke påvirker deres mad- og indkøbsvaner.

Omvendt ser det ud i Tyrkiet, Italien og Frankrig, hvor et flertal angiver, at overvejelser om bæredygtighed og et udvalg af lokalproducerede er vigtigt, når de køber ind.

Det fremgår ikke af undersøgelse hvorfor, der er denne forskel.

Ændrede indkøbsvaner

Under pandemien har mange forbrugere ændret købsadfærd, kan YouGov se af deres undersøgelse.

1 ud af 4 europæere angiver, at de køber større mængder af mad og oftere køber nonfoodprodukter (såsom tøj, kosmetik og plejeprodukter) online, siden coronapandemiens udbrud. 

I undersøgelsens ni lande svarede i alt 32 procent af dem, der normalt bruger lang tid på dagligvareindkøb i fysiske butikker desuden, at de bruger mindre tid på disse indkøb nu. 

Overraskende nok er der lige i denne undersøgelse flere forbrugere, der angiver, at de bestiller færre færdigretter via en leveringsservice siden pandemiens udbrud, end der er forbrugere, der angiver, at de gør det oftere: 23 procent mod 12 procent. 

Undersøgelsen er baseret på interview med 10.467 repræsentativt udvalgte personer over 18 år fra YouGovs panel i perioden 26. januar - 12. februar 2021. Heraf er 1.025 danskere blevet interviewet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle