Britisk online-supermarked investerer i indendørs landbrug

Den britiske Nemlig-pendant Ocado, et onlinesupermarked, der bringer mad ud til kundernes hoveddør, investerer 142 mio. kr. i indendørs landbrug.

Vertical farming rykker længere og længere fra idé til egentlig produktion, og landbrugskonceptet, som endnu ikke har fået et dansk navn, popper oftere op her og der.

Nu har det britiske online-supermarked, der bringer mad ud til kundernes hoveddør, ligesom virksomheden Nemlig.com i Danmark, nemlig besluttet at investerer et markant millionbeløb i vertical farming. Det skriver Fødevarewatch med henvisning til Financial Times.

Investeringen på 142 mio. kr. skal lægges et selskab, der producerer grøntsager i højden, hvilket skal gøre det muligt at producere grøntsager helt tæt på onlinekunderne.

Konceptet 'verticalt landbrug' er dyrkning i lag i højden, så man eksempelvis på 2000 kvm kan producere det samme som på 10-20 hektar landbrugsjord.

Grøntsagerne, der bliver dyrket på de indendørs 'marker', kan måske endda på sigt blive udvalgt og plukket af kunderne selv, når de placerer en ordrer online.

Online-supermarkedet har også investeret massivt i automatiserede varehuse.

Verticalt landbrug bliver nævnt som fremtiden inden for fødevareproduktion, fordi der argumenteres for, at det i de kunstigt belyste haller er muligt at producere uden brug af pesticider og med et lavere CO2-aftryk.

Faktaboks

Vertical Farming

  • Skulle man give det et dansk navn, ville man formentlig kalde det 'vertikalt landbrug', 'indendørs landbrug' eller slet og ret 'landbrug i højden'.
  • Konceptet er dyrkning i lag opad, så man eksempelvis på 2000 kvm kan producere det samme som på 10-20 hektar landbrugsjord.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle