Britiske forbrugere mere positive over for landbrug

Britisk undersøgelse viser, at holdningen over for landbruget er blevet mere positiv det seneste år.

De britiske forbrugere er mere positivt stemt over for landbruget.

Det viser en undersøgelse, som YouGov har udført i juni  2019 og igen i september 2020 sammen med britiske AHDB.

Andelen af forbrugere med et meget positivt indtryk af britisk landbrug er vokset fra 20 til 24 procent på et år. 

Betegnelsen positiv har et uændret antal forbrugere på 42 procent. Hverken positiv eller negativ er faldet fra 26 til 21 procent.

Negativ eller meget negativ er faldt til fire procent af forbrugerne, mens ni producent af forbrugerne har svaret 'ved ikke'. 

Holdningen til de enkelte produktionsgrene har også for fleres vedkommende flyttet sig i en mere positiv retning.

Mindst populær er kyllingeproduktion, herefter følger svineproduktion, der opfattes positiv af flere forbrugere end tidligere og godt 55 procent af deltagerne i undersøgelsen er enten positive eller meget positive over for svineproduktion.

Frugt- og grøntsagsproduktion har højeste score, hvor omkring 70 procent af forbrugere stiller sig positiv over for denne produktionsgren. 

I rapporten fremhæves coronapandemien som en årsag til den stigende støtte til de britiske landmænd.

"Landmændene havde her en mulighed for at demonstrere, hvordan de støttede nationen i en svær tid.  Landbruget er afhængig af sit arbejdsstyrke og pandemien rejste mange logistiske udfordringer, der skulle overvindes, hvilket er blevet anerkendt af forbrugerne", lyder det i rapporten.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle