Brug meget vand, når du sprøjter mod knoldbægersvamp

5 gode råd til de optimale vandmængder i forskellige sprøjteopgaver.

Generelt bør vandmængden øges, når en stor plantemasse skal dækkes eller gennemtrænges. Eller når der behandles på tidspunkter af døgnet, hvor planterne er tørre.

1. Knoldbægersvamp

Bekæmpelse af knoldbægersvamp under blomstring i raps er en af de opgaver, hvor der er behov for meget vand. Det skyldes, at knoldbægersvampen angriber via alle bladfæster på stænglerne.

Hvis vandet ikke når ned i bunden af afgrøden, kan planterne derfor nødmodne ved de nederste bladfæster.

2. Ukrudt

Små ukrudtsplanter ved de tidlige ukrudtsbekæmpelser i f.eks. korn med bladmidler omkring vækststadie 11-13 kan let rammes med 130 liter vand pr. ha.

Men ved brug af ukrudtsmidler med jordvirkning er det en fordel med meget vand, så jorden kan blive så godt dækket som muligt.

3. Afdriftsreducerende dyser

Ved sprøjtning mod ukrudt med 90 procent afdriftsreducerende dyser er forstøvningen grov til meget grov. Det skal kompenseres ved at bruge vandmængder til den høje side.

4. Fugtige eller tørre planter

På fugtige planter kan der bruges lidt mindre vand end på tørre planter. Og det kan variere alt efter på hvilken tid af dagen, man sprøjter.

5. Danfoil

Ved brug af Danfoil og Hardi twin sprøjter kan der bruges lavere vandmængder end ved de traditionelle sprøjter.

6. Bevæger sprøjtemidler sig op eller ned i planten

Kun meget få sprøjtemidler har nedadgående transport. De transporteres typisk kun ud og op fra stedet, hvor de rammer bladet. Der er også kun meget få midler, som transporteres til plantedele, som vokser frem efter behandlingen.

Kilde www.landbrugsinfo.dk - her kan du læse meget mere om anbfealede vandmængder ved de konkrete sprøjtninger.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.