Butikkerne sælger mindre svine- og oksekød, mens salget af kylling går op

Kundernes købevaner ændrer sig, hvad angår kød, oplever flere butikskæder.

Kødsalget i Kvickly er faldende, som det er i markedet generelt, meddeler Kvicklys kædedirektør Allan Kristoffersen. Til gengæld stiger salget af delikatesse og færdigretter i kædens 70 butikker.

Det skriver Dansk Handelsblad.

Kvickly er en del af Coop, og her fortæller analysechef Lars Aarup til landbrugsavisen.dk, at salget af hakket oksekød er faldet med 1 - 2 procent om året siden 2012 i Coops butikker.

"Salget af fersk kylling, det vil sige blandt andet kyllingebryst, -lår, -overlår og hakket kylling, er stigende i vores butikker. Til gengæld falder salget af svinekød og oksekød lidt", siger analysechef hos Coop, Lars Aarup til landbrugsavisen.dk.

Stigende salg af vegetariske produkter

Hos Menu, der er en del af dagligvarekoncernen Dagrofa, oplever man også, at fjerkræ og fisk vinder frem på bekostning af svine- og oksekød, som tidligere var forbrugernes foretrukne i kædens 117 butikker.

"Vi forventer, at store prisstigninger på især grisekød vil sætte yderligere skub i denne tendens", siger Finn Christiansen, kommerciel direktør i Meny til Dansk Handelsblad.

Både hos Coop og Menu oplever man øget salg af vegetariske og veganske produkter. Hos Coop er salget steget med 50 procent om året de seneste to år. Det er især plantefars og plantedrikke, der bærer væksten, og eksempelvis plantefars udgør i dag næsten to procent af Coops samlede salg af oksekød.

Også Salling Group havde i 2018 på tværs af Bilka, Netto og Føtex en stigning af salget af veganske varer på 30 procent.

Af konkurrencehensyn skal kæderne ikke oplyse konkrete tal for salget.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle