Chauffører i oprør: Vi finder os ikke i mere

Alt for ofte får chauffører bøder for at køre med ikke-transportegnede dyr. Ansvaret burde ligge hos landmanden, mener chaufførerne.

Transporten af svin og kreaturer kan stå over for seriøse problemer inden for kommende fremtid.

Chaufførerne, der kører med dyrene, er nemlig både vrede og utilfredse med, at de alt for ofte holdes til ansvar for skader på dyr, som de ikke mener, de har ansvar for.

Det er, når lastbilerne ankommer til slagteriet, at en dyrlæge gennemgår grisene og vurderer, om de er transportegnede.

Er de ikke, vanker der bøder på flere tusinde kroner til chaufføren.

"Landmanden passer og ser på dyrene i flere måneder, han kender hele sygdomshistorikken, og alligevel bliver jeg straffet, hvis der slipper en gris med på lastbilen, som viser sig at have betændelse for eksempel", fortæller Christian Tvede, der har kørt med svin i seks år.

har skåret ned

Den utilfredshed er foreløbigt kulmineret ved et stormøde i Kolding 19. september, hvor over 100 chauffører deltog.

"Nok er nok. Vi findes os ikke i mere", lød det efter mødet i en fælles skrivelse, hvor en lang række vognmænd har skrevet under.

Heriblandt Christian Tvedes chef Allan Hansen, der driver Lintrup Vognmandsforretning, ikke langt fra Vejen.

"Jeg forstår godt mine folk, og jeg har sagt til dem, at jeg bakker fuldstændig op. Hvis vi fortsat skal have chauffører, der gider at køre med dyr, så skal vi have fundet på noget, for det her gider de ikke længden", siger han.

Allan Hansen har i sit firma halveret antallet af grisebiler for snart to år siden.

"Jeg ville ikke mere med de bøder og den måde, vi bliver set på. Folk, der kan svine os til, når vi holder ved en rasteplads, selvom alt er i orden", siger han.

svært at spotte de ikke-egnede

Ifølge Christian Tvede og Allan Hansen kan det være nærmest umuligt for en chauffører at spotte en gris, der er halt eller har brok under bugen, når der bliver læsset.

En flok på 10-15 grise vil typisk løbe tæt sammen på rampen og op i lastbilen.

"Og hvis vi så står ude ved landmanden om natten, så vil der være nogen, der slipper igennem, som vi ikke ser og som kommer op i lastbilen", siger chauffør Christian Tvede og fortsætter:

"I retten kan vi blive dømt på, at man i en obduktion har fundet betændelse i et led. Med i femdages AMU-kursus i bagagen kan vi jo ikke et spotte en gris med betændelse på de sekunder, det tager at få dem op i lastbilen".

en lus mellem to negle

Som chauffør kan man være i et dilemma, når man henter grise. På den ene side frygter man bøder, hvis der skulle være noget i vejen med en gris, og på den anden side presser landmanden på for at få grisene med.

"Jeg kan godt se det fra landmandens synspunkt. Han har købt en smågrise, fodret og behandlet den, og så koster det, hvis den bliver afvist, og han skal betale DAKA for at hente den", siger Christian Tvede og fortsætter:

"Det står bare slet ikke mål med, hvis jeg får en bøde på 5-10 eller 20.000 kr. Det har jeg ikke lyst til, og det er der heller ikke andre, der har".

"Selvfølgelig skal det være sådan, at hvis der sker noget på transporten, som jeg har ansvaret for, så skal jeg selvfølgelig straffes. Det er klart, det er jeg ikke imod. Men det andet kan ikke være mit ansvar".

Faktaboks

Underskriverne af den fælles udmelding "Nok er nok":

Peter Ottesen, Leif Knudsen, Klitgaard, Lintrup Vognmandsforretning, Hans Skov Kristensen - Borris, Østjysk Dyretransport, Frans Jensen & Sønner, Carlo (Viborg Eksportstald), H&S Vestergaard A/S, Herborg Vognmandsforretning, Bent Søndergaard, Linde-Mellerup Vognmandsforretning, Ole Hansen, Jysk Transportservice, Sønderup-Suldrup vognmandsforretning, GTF ApS, Vemb Dyretransport, Christian Rosgård A/S, John Stengård, SPF/Dansk Grisetransport og NV Randers.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle