Coop åbner salgskanal for små fødevarevirksomheder

Coronavirussen presser fortsat de producenter, der har mistet deres salg til restauranter og kantiner, men nu vil Coop hjælpe med at sikre virksomhederne salg online.

Coronakrisen og deraf følgende manglende salg rammer de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som plejer at sælge via restauranter og kantiner, der lige nu er lukkede.

Coop har derfor besluttet at stille sin crowdfundingplatform til rådighed for de virksomheder, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal. Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

"Der er ingen tvivl om, at det er en alvorlig situation, som mange små og mellemstore fødevarevirksomheder står i lige nu. Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop, og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer", siger Lasse Bolander, formand for Coop.

"Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal – og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere", siger han.

Coop Crowdfunding er en hjemmeside, hvor danskerne kan gå ind og støtte virksomheder direkte eller ved køb af produkter. Nu åbner Coop også op for almindeligt salg af produkter.

Juiceproducent tager imod initiativet med åbne arme

Der er allerede stor interesse for at benytte platformen til direkte salg, og de første ti virksomheder er snart klar til at sælge deres varer på Coop Crowdfunding, skriver Coop.

En af de virksomheder, der er klar til at afprøve den nye salgskanal, er Frankly Juice, som producerer koldpressede ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af deres omsætning.

"Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi er en vækstvirksomhed, som har budgetteret med en vis vækst, og når vi mister omsætning på dette niveau fra den ene dag til den anden, har det naturligvis kæmpe betydning", siger Christian Bowall, co-founder hos Frankly Juice, og fortsætter:

"Ligesom så mange andre virksomheder er vi derfor nødt til at gøre noget ekstra for at klare os igennem den her krise. Alle, der normalt drak juice på arbejdspladsen eller købte vores produkter på caféer, har nu muligheden for at bestille produkterne online og få dem leveret til døren. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem", siger han.

Faktaboks

Coop stiller sit crowdfundingteam til rådighed, der kan hjælpe virksomhederne ombord på platformen og ud til forbrugerne.

I den forbindelse afholder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første afholdes fredag den 27. marts kl. 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding. Derefter afholdes de hver tirsdag og fredag kl. 13.00.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle