Coop: Salg af økologisk grisekød er faldet 20 procent

Forbrugerne køber mindre kød og handler discount. Det kan tage år, før priserne retter sig, vurderer Coop.

Forbrugerne køber mindre økologisk kød end for et år siden. Det oplyser to af Danmarks største dagligvarekoncerner, Coop og Salling Group, samstemmende.

I Coop ligger salget af økologisk grisekød 20 procent under salget for et år siden, målt i volumen på fersk, økologisk gris.

Det oplyser CSR-chef Thomas Roland, Coop.

Han siger, at nedgangen især skyldes, at kunderne handler mere i discountbutikker, og at de strækker kødet længere.

- Jeg vil ikke sige, vi er ude på en katastrofekurs. Faldet skyldes hovedsageligt, at forbrugerne køber mindre mængder end tidligere. Det er hverken, fordi de har opgivet økologien, eller helt har droppet kød på tallerken. Det er også derfor, vi har en forventning om at kunne løfte salget igen i løbet af de kommende år, oplyser han i en skriftig kommentar.

- Den dårlige nyhed er, at der godt kan gå ét til to år, før vi er dér, tilføjer Thomas Roland.

Coop sælger generelt færre varer i år, og nedgangen er særlig markant på dyrere varer som kød. Faldet er dog størst på økologisk kød, herunder grisekød, pointerer han.

Går efter gode tilbud

Salling Group ønsker ikke at bidrage med konkrete data, men oplyser, at salget af økologisk kød, både gris og okse, går tilbage, da kunderne i højere grad søger mod gode tilbud og er mere tilbøjelige til at fravælge økologi på grund af prisen.

Coop Danmark driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, DagliBrugsen, Fakta og Irma.

Salling Group driver kæderne Bilka, Føtex, Netto og Salling.

hac

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle