Coop skubber varer frem i butikken: Forbrugerne skal købe mere dansk

Flere af Danmarks største andelsvirksomheder som Arla og Danish Crown er gået sammen med Coop i en ny kampagne, der skal få forbrugernes øjne op for danske fødevarer.

"Vi vil have mere af det gode danske på hylderne. Vil du være med?"

Med det spørgsmål åbner Coop Danmark for en ny landsdækkende kampagne for at få danskerne til at gå efter flere danske varer. 

Coop er i kampagnen, kaldet ’Mere af det gode danske’, gået sammen med en række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer. Det drejer sig om blandt andet Arla, Thise, Gasa Nord Grønt og Danish Crown. Kampagnen vil få sit liv som annonce i dagblade, på tv og lignende.

Kampagnen løber over de kommende tre måneder, og kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker.

Coop oplyser til landbrugsavisen.dk at salget af danske varer bredt set har øget andelen med i størrelsesordnen én procent de seneste år.

Og danskerne vil gerne købe danskproducerede varer. I hvert fald viser en analyse foretaget af Coop, at 74 procent af forbrugerne foretrækker fødevarer produceret i Danmark. Men det er ikke altid, at handling følger ord.

"Men vi ved jo også, at der ikke altid bliver handlet efter de gode hensigter, når forbrugeren står i butikken. Derfor giver vi nu plads i vores butikker og markedsføring til at ”brande” de gode danske varer og dygtige og stolte producenter, for vi vil faktisk helst sælge danske varer", siger koncerndirektør Jens Visholm.

Andelsbevægelsen 2.0

Blandt andet har kampagnen været at finde som en helsides annonce, hvor Coop i samme ombæring slår et slag for deres tiltag 'Coop Crowdfounding', der har kørt siden 2017.

Her kan alle gå ind og støtte danske fødevareproducenter, der ønsker at få finansieret nye produkter eller tiltag med alt fra helt små beløb til større donationer med hjælp fra forbrugerne. Det kalder Coop selv for 'andelsbevægelsen 2.0'. Håbet er, at kampagnen for de danske produkter også vil engagere flere producenter og forbrugere til at bruge Coops Crowdfunding, da det kan være med til at løfte udviklingen af danske fødevareprodukter yderligere.

"Annoncen er en del af 'Mere af det gode danske' indsatsen, som handler om at hylde de danske producenter og minde forbrugerne om at spise flere danske produkter", siger Nicolai Jæpelt, Crowdfunding Chef.

"Coop er et andelsselskab, og mange af de store producenter, vi arbejder sammen med, er også andelselskaber, der har vokset sig store sammen med os. Vi ser Crowdfunding som en ny måde at forbinde forbrugerne med producenterne. Det handler om at gå sammen om at lykkes, som jo også er meget dansk. Så er vores håb selvfølgelig også, at nogle af dem, der bruger crowdfunding, vokser sig store sammen med Coop i de kommende år", fortsætter Nicolai Jæpelt.

Coop Crowdfunding har eksisteret siden 2017.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle