Mere oksekød, mindre vegansk. Men øko hitter stadig, melder detail-boss.
Kunderne vil have oksekød, ikke veganske varer, mens coronaen raser.
Det oplever topchefen i Salling Gruppen, der driver kæder som Bilka, Netto og Føtex - der tidligere var kendt som Dansk Supermarked.
Topchef Per Bank fortæller til Børsen, at Salling Group nu ser nogle helt andre mønstre, end de første dage hvor indkøbene især kredsede om de meget omtalte toiletruller og gær.
Hvor hakket oksekød de seneste år har været svagt vigende i salget, har corona-krisen ført til en opblomstring. Mellem 1. januar og 10. marts faldt salget med 6 procent. Siden har væksten været på 25 procent.
“Nogle af de ting, som kunderne købte meget af før, f.eks. veganske varer eller varer med større værdi, køber de mindre af nu. Det eneste, hvor mønsteret fortsætter, er økologi, som kunderne fortsætter med at købe mere af,” siger han til mediet.
Per Bank forventer, at kundernes indkøbsmønstre vil være varigt ændret - og forbereder derfor detailkæmpen på et øget fokus på billige varer de kommende år.
“Jeg tror ikke, at kunderne kommer tilbage til de samme købemønstre som tidligere. De køber mindre og kommer til at passe mere på pengene, fordi vi har et nyt samfund med flere arbejdsløse, og hvor folk er mere tilbøjelige til at passe på med, hvordan de bruger pengene,” siger Per Bank