Coronakrisen har fået forbrugerne til at købe mere dansk

Corona-situationen har påvirket danskernes købsadfærd og holdning til fødevarer, viser en undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov.

Coronakrisen har ændret ved danskernes holdning til fødevarers oprindelse.

Det skriver analyseinstituttet YouGov Denmark i en pressemeddelelse.

YouGov har publiceret sin årlige Food & Health-rapport, som beskriver de nordiske forbrugeres holdning til mad, livsstil og sundhed samt udviklingen gennem mere end ti år. YouGov har i tillæg undersøgt, hvordan coronakrisen har påvirket forbrugernes holdning til mad, livsstil og sundhed.

Undersøgelsen viser, at det for hver tredje dansker (32 procent) er det blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer.

For næsten en fjerdedel (23 procent) er det også blevet vigtigere at støtte fødevareproducenter i nærområdet.

De køber også mere dansk

De ændrede holdninger afspejler sig også i danskernes forbrug, viser undersøgelsen.

Spørger man respondenterne, om de reelt har ændret købsvaner, har 26 procent af de adspurgte efter egen mening flere danske varer efter coronapandemien.

Hver femte svarer også, at de desuden køber flere nærproducerede fødevarer (18 procent), ligesom en femtedel køber flere sunde alternativer (18 procent).

Lavprisprodukter 

En tiendedel af forbrugerne svarer, at de har købt flere lavprisvarer under coronakrisen. Dette er en lavere andel sammenlignet med de øvrige nordiske lande.

I Norge og Finland har mere end en femtedel købt flere lavprisvarer (henholdsvis 22 procent og 23 procent), mens andelen er 15 procent i Sverige.

Økologi Overhalet

Før coronakrisen havde over en tredjedel (36 procent) af danskerne også øget deres forbrug af økologiske fødevarer, men under coronakrisen er danskernes fokus på økologi blevet overhalet af et øget fokus på danskproducerede varer.

Det er endnu ikke til at se, om forbrugerne fortsat vil betragte fødevarerne oprindelsesland som vigtigere end økologi på den anden side af coronakrisen.

Faktaboks

Food&Health 2020 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov-Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige. Rapporten er tilgængelig i en nordisk version (Sverige, Danmark, Norge, Finland) på engelsk og i en version for Sverige på svensk.

Undersøgelsen blev gennemført mellem 27. februar - 8. marts 2020, dvs. før WHO den 11. marts klassificerede coronavirussen og COVID-19 som en pandemi.

YouGov har også foretaget en separat undersøgelse efter coronakrisens indtog. Undersøgelsen er baseret på interview med 1026 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 24. april til 11. maj 2020.

Emneord

coronavirus

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle