Coronakrisen har kostet Naturmælk to-cifret millionbeløb

Mælkeprisen til andelshaverne stiger igen fra den kommende uge - men coronakrisen har kostet Naturmælk dyrt i mistet indtjening.

Mælkeprisen stiger igen til før-coronakrise-niveau hos Naturmælk fra august. Men pandemien har trukket yderst mærkbare spor i mejeriselskabets regnskabsbøger for 2020.

"Det går bedre. Vi har meldt ud, at vi kommer med en lille stigning i mælkeprisen, så den kommer tilbage på niveauet fra før corona", fortæller adm. direktør i Naturmælk, Leif Friis Jørgensen.

Han kan dog se ind i et 2020-regnskab, der bliver hårdt ramt af coronapandemiens følger.

"Vi kigger på en omsætning, der bliver 16-18 millioner kroner mindre, end vi ville have haft, hvis der ikke havde været corona", siger direktøren og tilføjer:

"Og det munder sig ud i 2-3 mio. kr. mindre på bundlinjen, fordi det især er toppen af vores indtjening, der er skåret væk. Det er rigtig ærgerligt, for det er omkring 50.000 kroner mindre for hver af vores landmænd, og de penge kunne de godt have brugt til at udvikle deres forretning. Men vi presser ballerne sammen og kommer videre".

Indtjening kan ikke hentes

Naturmælk måtte sænke mælkeprisen med 20 øre lige efter påske, da coronakrisen med et slag udraderede stort set hele mejeriets ellers omfattende salg til foodservice, restauranter og luftfartindustriens madservice.

"Vi er endnu ikke helt der, hvor vi plejede at være. Vi plejer at have meget salg på festivaler og også til konferencehotellerne. Og vores salg til fly-service er også stadig på nul", forklarer Leif Friis Jørgensen.

"Til gengæld overperformer detail en smule og det samme gør onlinebutikkerne. Så på ugentlig basis ligger vi med et salg lidt over samme periode sidste år, men ikke helt i budget".

Det afgørende er dog, påpeger direktøren, at det for det første er et produktmix med lavere indtjening, idet der i butikkerne sælges basisvarer, mens foodservice typisk har aftaget specialvarer.

Det andet er, at de hårde måneder fra foråret ikke kan indhentes, selv om efteråret skulle blive økonomisk grønnere.

"Vi arbejder jo med friske produkter og den omsætning og indtjening, vi mistede i foråret, blandt andet på at vi købte mindre mælk ind, kan vi jo ikke indhente. Den omsætning kommer ikke igen", konstaterer Leif Friis Jørgensen.

Med opjusteringen af mælkeprisen vil Naturmælk nu udbetale 3,2 kroner per økologisk indvejet kilo.

Ud over den lavere mælkepris til andelshaverne, gik ledergruppen også ned i løn i starten af coronapandemien. Samtidig er forventningerne til årets konsolidering reduceret for Naturmælk.

Emneord

coronavirus

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle