CowConnect får tørstofjustering

Ud fra et visuelt skøn af vejrets påvirkning af udtagningsfladen på ensilagen gør ny funktion det muligt manuelt at justere for skønnede ændringer i tørstofprocenten.

Har det frosset i de seneste par dage, så ensilagen er ’frysetørret’? Eller har det stået ned i stænger, så udtagningsfladen er fuld af vand?

Svaret på det spørgsmål har betydning for ensilagens tørstofindhold på udtagningstidspunktet, og nu imødekommer de to skabere af CowConnect, Jesper Mortensen og Bjarke Eg Sørensen, den stigende interesse for tørstofjustering med en ekstra funktion i deres app-baserede løsning til fuldfodermanagement og DMS-dataudveksling.

Den person, der læsser foder, foretager en vurdering af ensilage og vejr og kan så vælge mellem fem trin, hvoraf det midterste er neutralt, mens de fire andre henholdsvis øger og mindsker med 0,75 procent og 1,5 procent.

»Når funktionen kun dækker de rent vejrmæssige forhold, vil langt de fleste justeringsbehov ligge inden for dette interval«, vurderer Bjarke Eg Sørensen.

Softwaren omregner justeringen til den faktiske mængde ensilage i kg, der skal læsses. Der er også en døgnfaktor til at justere for flere dage med samme vejr.

Desuden kan justeringen foretages på både græsensilage og majsensilage.

Justeringsfunktionen er som nævnt baseret alene på læssepilotens bedømmelse på nuværende tidspunkt og kan derfor ikke tage højde for de variationer i tørstofindholdet, der skyldes variationer i dyrkningsmæssige forhold.

Faktaboks

Automatiske vejrdata

  • På nuværende tidspunkt er korrektionsfunktionen baseret på rent skøn, men på sigt kunne det være interessant at trække vejrdata direkte ind til justeringsfunktionen fra DMIs data fra 10.000 steder.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.