FrieslandCampina appellerer nu en dom i Thailand, hvor de skal betale kæmpebeløb til forretningskunde gennem mange år.
FrieslandCampina er blevet dømt i Thailand til at skulle betale over 400 mio. kr. tilbage til en storkunde gennem mange år.
Det sker, efter at en lokal domstol kendte til fordel for kunden i en strid, hvor kunden mente at have betalt overpriser for varer købt mellem 2009 og 2019.
Dommeren fandt, at det hollandske andelsmejeri i forhold til kontrakterne havde forlangt overpriser - og at selskabet derfor skal kompensere kunden med et beløb, der samlet løber op i over 2,2 billioner baht - svarende i danske kroner til 424 mio. kr.
FrieslandCampina oplyser om sagen i en pressemeddelelse, at man er utilfreds med afgørelsen, som man derfor nu appellerer. Samtidig oplyser selskabet, at man nu er ved at undersøge, hvad afgørelsen vil betyde for selskabets økonomi. I og med selskabets økonomi hænger tæt sammen med andelshavernes, vil det i praksis betyde, at pengene enten skal findes på den løbende mælkepris eller på restbetalingen på et tidspunkt.
Kontrakten mellem FrieslandCampina Thailand og forretningskunden sluttede i 2019.