DanHatch sætter ny rekord: Har solgt næsten 500 millioner kyllinger på et år

I 2022 solgte DanHatch Group 18 millioner flere daggamle kyllinger end i 2021. Det hev omsætningen godt med opad, men svingende efterspørgsel og prissætning satte sig på bundlinjen.

Det er et rekordhøjt salg af daggamle kyllinger, som DanHatch Group har kunne notere i ordrebøgerne for 2022.

I løbet af det forgangne år har virksomheden solgt 490 millioner daggamle kyllinger fra koncernens rugerier i Danmark, Polen, Finland og Frankrig.

Det er 18 millioner flere end året før.

Det skriver DanHatch, er ejet af de to store landbrugskoncerner Danish Agro og DLG, i en pressemeddelelse. 

Det er især koncernens rugerier i Polen og Frankrig, der bidrog til den øgede afsætning, der også hev indtjeningen i selskabet op.

Afsætningen fra de to danske rugerier nåede i 2022 op på 142,4 millioner daggamle kyllinger, hvoraf størstedelen går til danske kunder.

Salget til de danske kunder faldt dog i løbet af 2022, hvorimod afsætningen til eksport steg. Det fremgår af DanHatch Holdings netop offentliggjorte regnskab.

2022 var da heller ikke uden udfordringer for koncernen, der også tæller opdræts- og rugeægsproduktion.

Selvom omsætningen steg fra 1,1 milliarder kroner i 2021 til nu 1,2 milliarder kroner, og også driftsresultatet voksede imponerende fra 13,1 til 60,2 millioner kroner, så er bundlinjen ikke fulgt med op.

DanHatch må nemlig se sit overskud barberet ned med 10 millioner kroner, så der i 2022 stod 6,8 millioner kroner i overskud på bundlinjen.

Svingende priser

En stor del af forklaringen ligger i den øgede udbredelse af højpatogen fugleinfluenza hos fjerkræ, forklarer selskabet.

Sygdommen betød betydelige udsving i både efterspørgslen og prissætningen, samtidig med at selskabet også blev ramt af de store prisstigninger på både energi og råvarer til foderfremstilling på grund af den usikkerhed, som krigen i Ukraine medførte.

2022 blev også året, hvor koncernen besluttede at stoppe produktionen af smågrise i de tilbageværende staldanlæg i datterselskab DanPiglet.

Det var en nødvendig beslutning på grund af det dårlige bytteforhold i griseproduktionen i 2022.

DanHatch Group

  • DanHatch Group er en af Europas største leverandører af daggamle slagtekyllinger med rugeriaktiviteter i Danmark, Polen, Finland og Frankrig.
  • Kerneforretningen er drift af slagtekyllingerugerier med tilhørende opdræts- og rugeægsproduktion.
  • Koncernen afsætter årligt omkring 490 mio. daggamle kyllinger inklusive salget i det 50 procent ejede franske datterselskab BD France.
  • Koncernen omsætter for 1,2 mia. kr. årligt og beskæftiger 580 medarbejdere inklusive det franske selskab.
  • DanHatch Group er ejet af de to store landbrugskoncerner Danish Agro og DLG.

Griseselskabet har været under afvikling siden 2014 med løbende frasalg af anlæg. 

En kombination af de vanskelige markedsforhold og omkostningerne i forbindelse med afviklingen af DanPiglet betød, at griseselskabet kom ud af sit sidste regnskabsår med et underskud på 54 millioner kroner.

Grundet fremgangen i salget i fjerkræselskaberne lykkedes det dog samlet set DanHatch Group at hente et overskud hjem på de føromtalte 6,8 millioner.

Henning Haahr, der er bestyrelsesformand i DanHatch og koncernchef i Danish Agro, som sammen med DLG ejer DanHatch Group, glæder sig over, at man nu kan koncentrere sig om fjerkræforretningen, nu hvor griseproduktionen er afviklet.

- Det har længe været ambitionen at afhænde grisefarmene og fokusere på fjerkræproduktion, som er DanHatchs spidskompetence. DanHatch Group er Europas største uafhængige leverandør af daggamle slagtekyllinger og dermed en vigtig spiller i den europæiske slagtekyllingesektor, siger Henning Haahr. 

I 2023 er det forventningen, at koncernen runder en afsætning på 500 millioner daggamle kyllinger, lyder det.

Ved indgangen til 2023 udgjorde DanHatch Groups samlede udrugningskapacitet 575 millioner daggamle kyllinger, og der er dermed mulighed for endnu en afsætningsrekord.
 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle