Danish Crown bliver væk fra regionale skuer

Kommunikationsdirektøren vil stoppe "bevidstløs uddeling af smagsprøver".

Et nej tak fra Danish Crown til traditionen tro at være synlig på ni regionale dyrskuer vækker vrede lokalt.

Således angreb formand for Det sønderjyske Fællesdyrskue i Aabenraa, Jørgen Popp Petersen i denne uge slagterikoncernen for at skyde sig selv i foden:

"Det giver ikke goodwill hos hverken andelshaverne, de ansatte eller forbrugerne, at de bliver væk fra skuet," siger han.

Men kommunikationsdirektør Anne Willemoes forklarer, at Danish Crown længe har arbejdet med en ny strategi for selskabets kommunikation, og at 2007 bliver første år med et nyt set-up fri for, hvad hun kalder bevidstløs uddeling af smagsprøver:

"Vi er nødt til at se aktiviteterne i et større perspektiv og ud fra en tankegang om mest mulig Danish Crown for pengene," siger Anne Willemoes.

Den hidtidige repræsentation på dyrskuerne koster mellem 120.000 og 200.000 kr. pr. dyrskue, og nye tiltag på et område kræver, at der skæres ned på andre områder, forklarer hun.

Jørgen Popp Petersen blev stillet i udsigt, at Danish Crown i stedet møder med en trailer bemandet med lokale repræsentantskabsmedlemmer. Siden har han fået at vide, at heller ikke trailer-løsningen bliver en realitet:

"Det skyldes nok, at jeg sagde, jeg synes det er pinligt, at en verdenskoncern med en milliardomsætning vil stå på et hjørne på dyrskuepladsen med en trailer," siger Jørgen Popp Petersen.

Anne Willemoes siger dog, at trailer-ideen er droppet grundet en række praktiske problemer.

"Vi arbejder intenst med dyrskuerne og ved, at det er et følelsesladet emne. Og jeg forstår frustrationerne. Men i processen er der to muligheder: Enten at gøre, som vi altid har gjort eller udeblive. For det er nødvendigt at frigive ressourcer til et nyt koncept," siger hun.

Tog udfordring op

Også i Varde har Danish Crown meldt fra:

"Vi tager det til efterretning og håber, at de kommer næste år," siger udvalgssekretær Jørgen Lund Christiansen, som har taget udfordringen op og arrangerer et nyt fødevaretiltag.

På arealet, hvor Danish Crown plejer at være, arrangeres nu et butikstelt med to slagtermestre, to slagtehuse og et fiskerøgeri. Det bliver side om side med gårdbutikker og andre specialforretninger - samt FDB og Arla Foods.

Jørgen Lund Christiansen fortæller, at udstillerne næste år bliver tilbudt den samme standplads, og dermed kan Danish Crown komme til at miste sin faste plads i Varde ved at blive væk i år.

himmelstrup@landbrugsavisen.dk

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle