DAT-Scaub fortsætter den globale ekspansion med målrettet opkøb.
En af de ledende aktører inden for salg af kunsttarme til pølseproduktion i Holland, Belgien og Luxembourg er blevet en del af Danish Crown.
Den danske slagterigigants datterselskab DAT-Schaub har i løbet af april overtaget aktiemajoriteten i det hollandske selskab Selo Verpakking og dets belgiske datterselskab Selo Belgien.
Det oplyser Danish Crown i en pressemeddelelse.
Dermed styrker DAT-Schaub sig yderligere inden for afsætningen af tarmprodukter til hele verden, hvor DAT-Schaub i forvejen er en af verdens største tarmproducenter.
- Med salgskontorer i både Holland og Belgien får vi med købet af aktiemajoriteten i Selo-selskaberne et perfekt afsæt for at vækste vores forretningsomfang i Benelux. Vi er i forvejen stærkt repræsenteret i lande som Tyskland og Frankrig, så med købet komplimenterer vi også vores europæiske tilstedeværelse, siger administrerende direktør Jan Roelsgaard fra DAT-Schaub i pressemeddelelsen.
Målrettede opkøb gennem et årti
Gennem det seneste årti er DAT-Schaub vokset fra at være en stærk aktør i Nordeuropa til at være blandt de største på globalt plan.
Det er sket gennem målrettede opkøb af virksomheder med vækstpotentiale over hele verden.
Senest i august sidste år, hvor DAT-Schaub købte de resterende ejere ud af det amerikanske selskab DCW Casing, der er en af USA's største virksomheder inden for behandling af tarmsæt.
Overtagelsen skete efter DAT-Schaub var majoritetsaktionær igennem en længere årrække.
Netop majoritetsaktionær bliver DAT-Schaub også i Selo-selskaberne.
DAT-Schaub køber 70 procent af aktierne, mens den nuværende ledelse, med den administrerende direktør Oskar Nijkamp og Gerwin Ooms i spidsen, beholder den resterende ejerandel.
Fremadrettet er det planen at udvikle forretningen gennem salg af hele DAT-Schaub’s produktportefølje til kunder i Benelux.
Forhandler samme produkter
De to Selo-selskaber er specialiseret i salg af kunsttarme til pølse- og fødevareproduktion og forhandler ligesom DAT-Schaub produkter fra den spanske producent Viscofan – et partnerskab der startede i 1965.
- Ved at blive en del af DAT-Schaub forbedrer vi vores produktsortiment væsentligt til fordel for vores kunder, siger Oskar Nijkamp i pressemeddelelsen.
DAT-Schaub er et af lyspunkterne i Danish Crown-koncernen.
Selskabet øgede i seneste regnskabsår 2021/2022 omsætningen fra 1,4 til 1,6 milliarder kroner, mens overskuddet rundede den halve milliard.
Resultatet før skat lød på 623,4 millioner kroner mod 491,4 millioner kroner året før.
Hverken DAT-Scaub eller Selo-koncernen vil offentliggøre købssummen.