Danish Crown i nyt stort sats på færdigretter

Danish Crown har sendt de første nøglehulsmærkede færdigretter med fersk kød ud i detailhandlen. Allerede i efteråret kommer flere varianter til.

Danish Crown ser et stort potentiale inden for convenience food og færdigretter til de danske forbrugere, og det har fået slagteriet til at kaste sig ud i lidt af en satsning inden for denne varekategori.

I denne uge har Danish Crown sendt de første færdigretter med fersk, dansk kød, som oven i købet er nøglehulsmærkede, ud i butikkerne. Det skriver slagteriet i en pressemeddelelse. 

- Vi ser et stort potentiale i retter og mad, som kan laves hurtigt i rigtig god kvalitet. Nu har vi sendt de første produkter i butikkerne, ligesom vi kommer med fire-fem nye retter i efteråret, så det er en stor satsning for os, og vi glæder os til at se, hvordan forbrugerne tager imod produkterne, siger Ole Bridal, der er kategoridirektør i Danish Crown.

Ifølge planen lanceres der yderligere en række nye færdigrettet i foråret 2023, og det understreger alvoren af satsningen på området hos Danish Crown, mener slagteriet selv.

Flere spiser færdigretter

Det er en del af Danish Crowns koncernstrategi, at salget af convenience-produkter øges over tid.

Det er en ambition hos Danish Crown at få en større andel af convenience-markedet, da dette marked vokser cirka 15 procent om året, skriver slagteriet.
 
Målgruppen til produkterne er både børnefamilier og den travle forbruger, der leder efter et hurtigt, men godt måltid.

Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, er helt overbevist om, at en stor del af den fremtidige vækst i koncernen kommer fra convenience food.
 
- I Danish Crown skal vi være, hvor forbrugerne er. Derfor investerer vi i innovation og satsningen på convenience en hjørnesten for os. Jeg forventer, at fem procent af vores fremtidige vækst i omsætningen kommer fra dette område, som bliver ved med at vokse. Det kræver, at vi bliver ved med at udvikle produkter, som forbrugerne vil have, siger Jais Valeur.

Og convenience food eller færdigretter vinder større og større indpas hos danskerne. 

En rundspørge, som Landbrug & Fødevarer har fået foretaget i 2021, viser, at cirka 44 procent af de adspurgte forbrugere, havde købt en færdigret én eller flere gange i løbet af 14 dage. 

Skal være sundt

Færdigretterne er også nøglehulsmærkede, hvilket er et fælles nordisk ernæringsmærke under Fødevarestyrelsen.

- Det har været meget vigtigt for os at lave produkter, som er sunde og giver den rigtige næring. Det understreger nøglehulsmærkningen også. Vi vil gerne give forbrugerne et måltid af høj kvalitet, men som er let og hurtigt at tilberede. Det ved vi efterspørges hos forbrugerne, siger Ole Bridal.

Under sloganet "Næsten for godt til at være nemt" sælges produkterne i første omgang i Føtex, Bilka og Netto samt på Nemlig.com. Startsortimentet i butikkerne består af de tre retter Thai Strimler, Thai Wok og Fajita Risret.

De nye nøglehulsmærkede færdigretter er en yderligere satsning fra Danish Crown, der også i januar sendte de første plantebaserede færdigretter på markedet.

Faktaboks

  • Fra 2016 til 2019 er markedsandelen på færdigretter inden for salget på kødprodukter vokset fra 16 procent til 28 procent, viser tal, som Landbrug & Fødevarer har fået lavet i efteråret 2019.
  • Nøglehulsmærket, der er et fælles nordisk ernæringsmærke under Fødevarestyrelsen, skal gøre det lettere for forbrugeren at leve efter de officielle kostråd. Produkter med mærket lever op til et eller flere krav, som handler om mindre og sundere fedt, mindre sukker, mindre salt og flere kostfibre og fuldkorn.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle