Danish Crown mister stor britisk kontrakt - men vinder også nye

Det kriseramte Tulip i England har både vundet og tabt kontrakter, melder selskabet oven på mediehistorie.

Danish Crowns styrtblødende britiske datterselskab mister en vigtig kunde i Marks & Spencers. Det skriver Danske Svineproducenters ugefax, der citerer det velansete britiske fagblad The Grocer.

Hos Danish Crown bekræfter pressechef Jens Hansen, at det er tilfældet.

"Vi havde 40 procent af vores kontrakter ude i tender (udbud, red.) i efteråret. Og samlet set tager vi et lille skridt frem", siger han.

"At vi ikke fik denne på plads, er ærgerligt, for så havde vi taget et solidt skridt frem. Det ødelægger et ellers rigtig godt helhedsindtryk".

Jens Hansen ønsker ikke at udtale sig konkret om de vundne og tabte kontrakter, hverken om indhold af produkter eller hvem de konkrete kunder er. Men i The Grocer beskrives kontrakten som værende en af de mest lukrative for Tulip, selv om den indeholdt private label mærker hos Marks & Spencer.

Tulip Ltd har de seneste år været ude i en regulær styrtblødning, der har kostet de danske svineproducenter milliardbeløb i både tabt omsætning og underskud på det vigtige og store marked.

Sidste år forlød det, at selskabet nu var i bedring - men dette blev aflyst igen, da nye problemer og den lange række af kontraktgenforhandlinger og -udløb kom i spil.

Har I tabt andre kontrakter ud over denne?

"Nej, dette er den eneste, vi har tabt".

Hvordan er det ellers gået med de øvrige tenders?

"Vi har vundet flere nye og fået forlænget flere. Samlet set har vi vundet en lille smule omsætning, selv om vi mister den her kontrakt. Men det er stadig hamrende ærgerligt, for i stedet for at tage et godt skridt frem, bliver det en dans på stedet. Men der er ikke andet at gøre end at knokle videre og komme ind og vinde nye kontrakter", siger Jens Hansen.

Ifølge The Grocer er de vundne opgaver for Tulip sket hos supermarkedskæden Tesco.

Alle dele af dyret skal bruges

I efteråret i forbindelse med Danish Crowns årsregnskab nævnte Jais Valeur, at en del af årsagen til Tulips store problemer var, at man havde mistet en meget stor ordre på kogte skinker, og at disse ødelagde den for slagteriselskaber utrolig vigtige "carcass balance", som handler om at afsætte alle dele af dyret bedst muligt, hvis man skal opnå en god pris.

Især for det britiske marked er det afgørende vigtigt at have styr på denne del - fordi de britiske dyr afregnes til højere pris og man derfor ikke så let kan eksportere til andre lande og få samme afregning.

Betyder dette noget for jeres carcass balance og dermed også indtjening?'

"Det kan jeg ikke sige noget om. Vi har fået nogle rigtig gode ordrer og på nogen af dem er der også et vist udløb. Hvad vi kommer til at gøre i forlængelse af det her, arbejder vi med nu".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle