Danish Crown rykker stort rundt i organisationen

Danish Crown vender op og ned på forretningen, når en ny struktur og nye topfolk skal tegne fremtiden.

Danish Crown vender op og ned på sin forretningsstruktur i forbindelse med opstarten af en ny strategiperiode.

Salgsorganisationen vendes rundt og nye folk kommer i spidsen for slagterikoncernen, fremgår det af en netop udsendt pressemeddelelse.

De to suverænt største forretningsenheder i virksomheden skal nemlig lægges sammen og organiseres på ny. Det drejer sig om Pork, der i dag håndterer det friske grisekød fra andelsejerne og sælger dette fersk, samt Danish Crown Foods, der tidligere husede den danske del af Tulip og står for de forarbejdede varer som pølser og bacon,

Det sker for at sikre endnu mere sammenhæng mellem landmændenes grise og det mad, forbrugerne sætter på bordet, udtaler Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown.

"Vi sigter mod at være den førende globale leverandør af kød målt på klimaaftryk i 2030. Derfor prioriterer
vi i Feeding the Future-strategien værdi frem for volumen. For at opbygge en stærk position for vores
produkter skal vi endnu tættere på kunder og forbrugere, og vi skal arbejde endnu tættere sammen på
tværs af koncernen", udtaler han.

"Derfor samler vi alle de stærke kompetencer i Danish Crown Foods og Danish Crown
Pork i én enhed, og jeg vil gerne understrege, at det bestemt ikke er en spareøvelse – men derimod en
investering i fremtiden".

Han kalder den nye forretningsenhed for Danish Crown - og den skal deles op i områderne Sales, Operations og Categories.

I de seneste strategiår har topchef Jais Valeur netop arbejdet på at få den store organisation til at samarbejde mere på tværs, efter Danish Crown ellers traditionelt har arbejdet i mere opdelte forretningsenheder.

Tulip-boss får mere ansvar

Danish Crown Foods' nuværende direktør Kasper Lenbroch får fremover det markante ansvar for hele det globale kommercielle salg i koncernen og rykker altså væk fra varemærkerne og over i salget af ferske varer også.

Søren F. Eriksen, der hidtil har været i spidsen for salget af fersk gris, rykker derimod "bagud" og skal fremover håndtere forsyningskæden i det såkaldte "Operations". Til sidst søger Jais Valeur efter en person, der skal håndtere "Categories", som vil tælle varemærkerne Tulip, Friland og Danish Crowns eget brand. 

"For at nå de målsætninger, vi har sat os i Feeding the Future-strategien kommer vi til at genoverveje,
innovere og investere i alle dele af vores forretning. Derfor er vi i strategiprocessen kommet frem til, at vi
skal gå en ny vej, hvor vi samler de fantastiske kompetencer i Foods og Pork så vi sikrer et jord til bord
perspektiv i hele værdikæden", udtaler Jais Valeur, der tirsdag morgen orienterede koncernens medarbejdere om de nye tiltag.

De øvrige forretningsenheder KLS i Sverige, Sokolow i Polen, Danish Crown Beef samt ESS-Food og Dat-Schaub vil fortsætte uændret, oplyser Danish Crown.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle