Danish Crown-selskab runder for første gang milliardomsætning

Friland trodser en dalende lyst til at købe økologisk kød hos forbrugerne og når rekordomsætning.

Trods høj inflation, og dermed stigende priser samt et faldende forbrug det sidste halve år, runder Danish Crown-datterselskabet Friland for første gang den ene milliard kroner i omsætning.

Friland, som er Europas største økologiske kødselskab med produktion og salg af både grise- og oksekød, har været særligt eksponeret for forbrugernes ændrede indkøbsmønstre, hvor et lavere rådighedsbeløb har fået en del forbrugere til at købe mindre økologi.

Omsætningen stiger dog alligevel med seks procent i forhold til året før og lander på 1,06 milliarder kroner i regnskabsåret 2021/2022.

Ifølge Frilands administrerende direktør, Claus Hein, kan det seneste regnskabsår deles op i to. 

- Især de seneste seks måneder har vi navigeret i et ekstremt udfordrende marked, fordi inflationen og faldende rådighedsbeløb har ændret forbrugsmønstrene. Til gengæld var første del af året bedre på tværs af flere markeder, så året har virkelig været en rutsjebanetur, siger Claus Hein.


- Vi er ikke i tvivl om, at efterspørgslen på økologi og dyrevelfærd igen vil stige, men det er umuligt at spå om, hvornår det sker, siger Frilands administrerende direktør, Claus Hein. Foto: Friland

Økologi trækker omsætningen

Friland sælger både grise- og oksekød produceret i frilandskoncepter samt kød fra kvæg og grise, der er opdrættet økologisk.

Paradoksalt nok hentes omsætningsfremgangen faktisk inden for økologien på trods af, at forbrugerne faktisk køber mindre økologi.

Omsætningen på både økologisk grise- og oksekød er således steget. Salget af oksekød er steget 17 procent, mens fremgangen for økologisk grisekød er steget fem procent. 

Det er dog primært hentet de første seks måneder af året, for den sidste halve del af regnskabsåret har ifølge Claus Hein vist, at forbrugerne enten køber billigere økologiske udskæringer eller mindre af de økologiske varer.

Claus Hein tror dog efterspørgslen vil stige, og derfor skruer Friland ikke ned for ambitionerne.

- Vi er ikke i tvivl om, at efterspørgslen på økologi og dyrevelfærd igen vil stige, men det er umuligt at spå om, hvornår det sker. Vi arbejder benhårdt på at udvikle både vores eksisterende og nye markeder. Det er ingen nem opgave, men vi kører på og er klar til at gribe de muligheder, der opstår i markedet, siger Friland-direktøren.

Dagligvarehandel melder om nedgang

Dagligvarekoncernen Coop med Kvickly, Brugsen og Irma samt Salling Group med Netto og Føtex har meldt om nedgang i salget af økologisk grisekød det seneste år.

Salget hos Coop er faldet med 20 procent, mens Salling Group også oplever at kunderne fravælger økologi på grund af prisen uden dog at ville sætte tal på nedgangen. 

Faktaboks

Friland A/S

Friland A/S har eksisteret siden 1992 og blev en del af Danish Crown i 1999.

Selskabet er Europas største økologiske kødselskab og sælger grise- og oksekød produceret i frilandskoncepter samt økologisk drift af kvæg og grise.

Virksomheden sælger kød til såvel den danske detailhandel, fødevareindustrien, catering- og storkøkken-sektoren som til udenlandske aftagere. 

Størstedelen af Frilands grisekød eksporteres. Det gælder primært det økologiske grisekød men også det grisekød, der stammer fra frilandsopdræt. Hovedparten af oksekødet sælges derimod til det danske marked.

Kilde: Friland A/S

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle