Danish Crown: Vi kan ikke finde kunder til klimaneutralt kød

Supermarkederne vil ikke lægge klimaneutralt grisekød i kølediskene, fortæller Danish Crown-direktør Jais Valeur.

Selv om Danish Crown har leverandører, der allerede i morgen vil kunne levere certificeret klimaneutralt kød til de danske kølediske, er det endnu ikke lykkedes slagteriselskabet at finde en eneste køber af det bæredygtige kød.

Årsag: Supermarkederne er ikke interesserede, forklarer topchef i Danish Crown Jais Valeur.

»Vi har testet det med detailhandlen i Danmark. Det er ikke, fordi der ikke er interesse for det. Men det at få fundet nogle kunder, hvor vi kan få en distribution og det hele til at køre, har vi ikke kunnet indtil nu«, siger han.

De seneste måneder har retningen mod bæredygtigt og CO2-neutralt kød været meget omtalt ikke bare i Danmark, men på verdensplan.

Jais Valeur er sikker på, at der vil være efterspørgsel, når først ’de grønne grise’ ligger i køledisken.

»Jeg tror, at der er nogle forbrugere, der vil købe de grise. Men vi skal have fundet nogle kunder (supermarkedskæder, red). Det er ikke for at sige noget negativt, men det er en forhindring, når vi skal frem til en forbruger med et mere differentieret produkt. Jeg tror, vi kommer til at tænke i nye måder at sælge på også«, siger han.

Klimakød for de få

Ifølge Jais Valeur handler fravalget ikke om, at supermarkederne ikke tror, at de kan sælge varerne. Men mere, at de ikke vil være afhængige.

»Det er ikke, fordi der ikke er interesse for det. Men jeg tror, de har svært ved at se, hvordan de kan få en merværdi for det. Og så tror jeg, at de frygter at blive afhængig af en enkelt leverandør i dette lille marked. Klimakød er ikke for alle i Danmark, men et segment i nogle byer. Og det er en komplikation«.

Kæderne: intet konkret

Hvilke kæder, Danish Crown har tilbudt klimakød, ønsker topchefen ikke at sætte navn på.

I Coop, der står bag Brugsen, Kvickly, Fakta og Irma, siger analysechef Lars Aarup, at man ikke har afvist noget.

»Vi har fået tilbudt noget kalvekød, og vi har bedt om at få noget dokumentation på, hvad der gør, at det er klimaneutralt«, siger han.

Hos Salling, der står bag Netto, Føtex og Bilka, er svaret, at der ikke har været konkrete drøftelser.

Landbrugsavisen har ikke talt med de øvrige store butikskæder, Rema1000, Aldi og Lidl før deadline.

Det skal nok lykkes

»Udfordringen er, at vi skal sælge hele grisen, ikke kun delstykker«, siger Jais Valeur.

» Det er et godt eksempel på, at her har du rent faktisk et produkt, som man skulle tro, at der er en forbrugerinteresse for. Når vi spørger forbrugerne, siger de, at det vil de gerne købe. Men vi kan ikke få det frem til dem«.

»Vi bliver da ved med at arbejde med det, for jeg tror på, at vi skal nok lykkes med det. Men det er for at illustrere den frustration, landmændene føler, når de siger til os, at »kan I ikke bare sælge det?« Det er ikke så lige til«.

5-10 pct højere pris

Jais Valeur vurderer ikke, at merprisen er afskrækkende.

»Vi snakker kun 5-10 procent mere, så vil vi være godt kørende i forhold til at kunne løfte værdien af den danske gris. Vi snakker ikke dobbelt op som på økologi, men små ekstrapriser. Jeg tror, at forbrugeren generelt er parat til at betale for det, hvis man kan forstå, hvad det er, man køber. Det er ikke noget, der vælter et husholdningsbudget«.

»Problemet er bare, at i dag køber de fleste forbrugere på gule klistermærker nede i supermarkedet. Man orienterer sig rent på pris. Der har vi så også en rolle at gøre det nemmere at navigere i«.

Faktaboks

CO2-neutral:

  • Alle Danish Crowns leverandører med over 4.000 grise bliver i år klimacertificeret.
  • Klimaaftrykket skal halveres inden 2030 i forhold til udledningen i 2005.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle