Danish Crown vil selv sælge kød direkte til forbrugerne

Ny webshop gør det muligt at købe det bedste okse- og grisekød hos Danish Crown og få det leveret hjem i dørtrinnet.

Danish Crown vil nu sælge okse-, kalve- og grisekød direkte til danske forbrugere.

Med en ny webshop, dyrbar.dk, vil slagteriselskabet dermed gå uden om supermarkedskæderne og klare både udskæring og levering.

»Vi er ved at teste det for øjeblikket med vores medarbejdere«, forklarer adm. direktør Jais Valeur.

Allerede nu er sitet dog tilgængeligt for alle, og man kan klikke rundt blandt kalvehaler, oksetværreb, nyretapper, tomahawk-steaks af gris fra Friland, edderkoppeben og spareribs - med levering to gange ugentligt i kølekasse direkte til fordøren derhjemme.

For eksempel kan man købe et helt, krogmodnet oksehøjreb til en pris på 2.600 kr. stykket. En kilopris på 350 kr.

Guldrummet light

Dyrbar.dk kalder sig i præsentationen på websiden lillebror til Guldrummet - Danish Crowns særlige afdeling for de bedste kvaliteter af kød, som restauranter og foodservice kan handle ind fra.

»Dyrbar.dk er en light version af Guldrummet. Vi gør varerne tilgængeligt for almindelige kunder. Jeg bliver tit mødt med, at »hvis jeres produkter er så gode, hvor kan vi så købe dem henne?« Nu kommer vi med de allerbedste produkter direkte til forbrugerne«, forklarer Jais Valeur.

Og netop dette perspektiv er vigtigere for topchefen end det, at man går ind på supermarkedernes domæner.

»For mig er det allervigtigste brandingen af Danish Crown. Det handler igen om at bygge værdi ind. Og så også at gøre det tilgængeligt«, siger han.

Handler om branding

Slagteridirektøren forventer langtfra, at online-handlen vil blive et alternativ til supermarkedet lige med det første.

»Vi tror, at der er et marked for det, men meget af det handler om branding. Vi har ikke en stor forkromet plan om, at det her skal tjene kassen. Det skulle gerne give et positivt bidrag. Men vi vil især bruge det til at vise vores gode håndværk frem og få den danske gris og det danske oksekød i centrum som et kvalitetsprodukt, man er villig til at betale for«, siger han og tilføjer:

»Vi må få folk væk fra, at det altid kun handler om, at kødet skal være billigt«.

Guldrummet har tidligere haft en madbod i et food market i Aarhus, men den er nu igen lukket.

Rent organisatorisk er dyrbar.dk ejet af Tulip Food Company og har altså ikke eget selskab og regnskab.

Også Arla har siden 2016 haft sin egen webshop, der har solgt ostene fra Arlas special-serie Unika direkte til forbrugerne online, og har derudover osteboder i Aarhus og København. Webshoppen har ikke eget regnskab, og det er derfor ikke muligt at studere økonomien og omsætningen i aktiviteterne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle