Danish Crowns økologiske ben vokser: Har ambition om at sælge meget mere

Stor efterspørgsel på økologi har løftet Danish Crown selskabet Frilands omsætningen med 11 procent.

Flere forbrugere har valgt økologi, når de har stået ved køledisken.

Det mærker Danish Crowns økologiske ben Friland, der også har aflagt halvårsregnskab i forlængelse af moderselskabet. 

Her fremgår det, at Friland, der både indeholder Danish Crowns økologiske- og frilandskød fra både grise og kvæg, nåede en samlet omsætning på 549 millioner kroner i de første seks måneder af regnskabet 2021/2022.

Det er et løft på 11 procent, hvis man sammenligner med resultatet fra samme periode sidste år.

Det er først og fremmest salget af økologiske produkter, der driver fremgangen. Især er eksporten af økologisk okse- og grisekød øget, fremhæver Friland.

- Det er glædeligt at se, at vi fortsat evner at løfte salget på økologien. Blandt andet har vi fået større spredning af det økologiske kød på flere markeder end historisk. Efterspørgslen på økologien er fortsat kommet på trods af udfordringer i markedet, og vi har kunnet fastholde en stabil afregning på et relativt højt niveau, udtaler Claus Hein, direktør for Friland i halvårsrapporten. 

Omsætningen af Frilands økologiske kreaturer er gået frem fra 126,3 millioner kroner til 138,6 millioner kroner, og slaget af økologisk gris er steget fra 225,8 millioner kroner til 246,7 millioner kroner.

Friland i lille tilbageslag

Og det er på trods af, at markedet har været udfordret af corona-nedlukninger. 

- Vi mangler endnu at se, at foodservice-segmentet er helt tilbage på et godt niveau efter coronapandemien. Det har stor betydning for vores forretning, at vi får mere gang i det område, og det har jeg en stærk tro på, at vi kommer til at se, tilføjer Claus Hein, der understreger at krigen mellem Ukraine og Rusland og de stigende omkostninger også mærkes hos Friland.

Til gengæld er salget af frilandskød fra både grise og kreaturer gået tilbage.

Salget af frilandsgris er gået i stå gundet corona-nedlukningen, der har skabt mindre efterspørgsel fra kantiner med videre, forklarer Danish Crown.

I forhold til salget af frilandskvæg dækker tilbagegangen over, at Friland Kødkvæg ved nytår overgik til Beef-segmentet, og omsætningen beskriver derfor kun salget i 2021 og ikke 2022.

skal sælge mere

Friland har en ambition om at øge salget med mellem 25 og 40 procent frem mod 2026, ligesom det er en strategisk målsætning at øge afregningen til leverandørerne over tid.

Trods de stigende omkostninger har Frilands direktør en stærk tro på, at det kan lykkes.

- Vi ved, at der er kamp om forbrugerne ude i butikkerne. Derfor gør vi, hvad vi kan for at sikre, at Frilands produkter er et attraktivt valg, siger Claus Hein, som tilføjer, at Friland følger sin strategiplan om at øge antallet af dyr til slagtning over årene frem mod 2026.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle