Danmark ender som dieselø

Af Poul Jørgensen, direktør og stifter af HV-transport

Skatteministeren vil gøre Danmark grønnere og starter med at brandbeskatte vognmændene.

Udover den nuværende afgift på diesel hæver regeringen de nuværende 9.000 kr. om året til ca. 120.000 kr. pr. lastbil om året i vejskat.

Så er argumentet, at vi skal køre grønt.

Hos HV-transport har vi investeret i en CO2-neutral CBG biogaslastbil. På trods af, at den er CO2-neutral, har vi på et år betalt lige under 500.000 kr. i afgift. Det selvom biogaslastbilen har sparet atmosfæren for 306 tons CO2-udledning på et år.

Vi har for få uger siden modtaget et tilbud på en ny el-lastbil fra en af de førende producenter. På en 56 ton lastbil vil det koste os mere end 1 mio. kr. om året at køre på el. Indføres kilometerafgiften vil vi pålægges en afgift (skat) på 120.000 kr. pr. lastbil, vi ikke udskifter til el. En regning som vi må sende videre til vores kunder – Hr. og Fru Danmark.

Pengeopkrævning i Jylland

Statsministeren siger, at vi skal have landet i balance. Man opkræver 3,6 mia. kr. hos vognmænd, hvoraf over halvdelen af pengene vil skulle opkræves i Jylland. Pengene vil blive brugt til, at man kan køre på el i de store byer (København, Århus mfl.).

Erhvervsministeren siger, at regeringen har stor fokus på ikke at forringe rammevilkårene og så opkræver regeringen 3,6 mia. kr. i en ny vejafgift.

Skatte- og transportministeren siger, at vi vil have grøn transport i Danmark, men giver os kun mulighed for at bruge diesel.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle