Danpo dropper hurtigtvoksende kyllingerace

En kæmpe sejr for dyrevelfærden, mener dyreværnsorganisation om Danmarks største fjerkræslagteris beslutning om at udfase hurtigtvoksende kyllinger.

Danmarks største kyllingeproducent, Danpo, går nu i gang med at udfase den udskældte, hurtigtvoksende industrikylling, skriver Politiken mandag.

Kyllingeracen kaldet Ross 308 udgør 9 ud af 10 solgte kyllingeudskæringer i danske supermarkeder.

Allerede i år vil en stor del af Danpos produktion skifte til en mere langsomtvoksende og robust kyllingerace, og inden udgangen af næste år vil al produktion af de såkaldte ’turbokyllinger’ efter planen være ophørt.

Dermed bliver virksomheden, som mange har forbundet med billige lørdagskyllinger, blandt de første i verden, der udfaser de hurtigvoksende kyllinger.

"Det er kæmpestort og måske den største sejr for dyrevelfærden herhjemme", siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i dyreværnsorganisationen Anima, til Politiken og fortsætter:

"Det er helt usædvanligt, at en producent går så meget foran lovgivningen. Jeg mindes ikke at have oplevet, at en industriproducent fjerner hele bunden af sin produktion".

Internationalt er Holland det eneste land i verden, hvor det er lykkedes helt at fjerne hurtigtvoksende kyllinger fra kølediskene. Racen, Ross 308, er rygraden i industriel kyllingeproduktion, da den kan vokse fra nyklækket kylling til 2,1 kilo på 33 dage.

Kyllingen har dog ifølge eksperter svækket bentøj, sygdomme, afsvidninger på fodtøjet og større dødelighed end andre racer.

"Vores analyser viser, at skiftet til en langsomt voksende race giver langt mest dyrevelfærd for pengene, og samtidig er det nemt at forstå for forbrugerne", siger Danpos administrerende direktør, Mark Hemmingsen til Politiken.

Ifølge Danpo vil merprisen på en pakke kyllingebrystfilet være 2-3 kroner.

Martin Hjort Jensen, formand for L&F Fjerkræ, har tidligere udtalt, at han tager afstand fra beskyldningerne om, at Ross 308 ikke skulle have det godt, og grundlæggende mener han ikke, at butikkerne skal bestemme, hvilke produkter, forbrugerne har tilgængeligt:

"Jeg er rigtig ked af, at man bandlyser et produkt, vi producerer efter gældende dansk lovgivning. Grundlæggende synes jeg ikke, det er en detailkædes opgave at vælge, hvad der er godt for forbrugeren. Lad forbrugerne vælge, hvad de vil have, så laver vi det", siger Martin Hjort Jensen.

Blandt andet butikskæden Lidl, fastfoodkæden KFC og hotelkæden Scandic har allerede udfaset salget af racen, og nu vil Salling Groupogså udskifte en del af deres sortiment i Netto, Bilka og Føtex til efteråret.

Opdateret kl. 10:20 med tidligere kommentar fra Martin Hjort Jensen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle