Dansk butikskæde stopper støttemælk efter prishop

Efter halvandet år stopper Rema 1000's støttemælk.

Rema 1000 har det sidste halvandet år givet 50 øre, inklusiv moms, ekstra til mejeriet for at støtte landmændene. Årsagen var, at størstedelen af mælkebønderne tabte penge.

Nu er det slut med støttemælken, melder det norskejede discountselskab. I dag er mælkeprisen steget, dansk mælk er konkurrencedygtig, og der er blevet skabt en god debat, skriver selskabet.

"Vores kunder tog rigtig godt imod initiativet, og de viste lyst til at støtte mælkebønderne. Vi vil gerne takke vores kunder for at generere millioner af kroner til mælkebønderne. Mest af alt var vi glade for, at vi sammen med vores kunder kunne give mælkebønderne moralsk opbakning samt at vi var med til at anspore en debat," siger Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000.

Rema 1000 afviser over for Landbrugsavisen.dk af konkurrencehensyn at sætte præcist beløb, som Rema 1000 har betalt ekstra i alt til mejerierne.

Der var også tale om støttemælk fra Coop, men de ønskede ikke at give direkte støtte til Arla, fordi de ekstra penge således også ville gå til andelshavere i Tyskland, Belgien, Sverige og Storbritannien - og altså ikke blot de danske mælkeproducenter. Modsat i Sverige - hvor der kørte en støtteordning for alene svenske bønder - ønskede den danske kvægbranche ikke at gå udenom mejerierne.

Henrik Burkal siger, at dette initiativ ikke bliver det sidste ”skæve” initiativ til udfordring af konventionerne i branchen.

"I 2008 var vi sammen med foreningen Stop Spild Af Mad med til at sætte fokus på madspild ved at fjerne flerstykspriser i vores butikker – et absolut brud med konventionerne for godt købmandskab, men vi var med til at indlede en debat, som har gjort, at de fleste detailkæder i dag er aktive i kampen mod madspild. Der er temaer, som er større end de enkelte kæder f.eks. vores miljømæssige aftryk, vores ansvar i forhold til fødevarekvalitet og vores indvirkning på folkesundheden. De temaer skal vi ikke blot have en holdning til – vi skal også handle for at gøre en forskel," siger direktøren Henrik Burkal.

I 2016 rundede discountkæden 284 butikker og 10.000 medarbejdere i Danmark. Resultatet for regnskabsåret 2016 er 374 mio. kr. Købmandsresultatet pr. butik er uændret og ligger som i 2015 på 1,3 mio. kr. i gennemsnitsresultat for en franchisetager.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle