Dansk handelshus: Kina-boomet betyder lavere omsætning for os

Sjovt, spændende og vanskeligt. Stor dansk kødhandler mærker tydeligt, at ikke alle kunder kan hoppe med på de eksploderende kødpriser.

Hvor glæden er ubetinget for de danske svineproducenter over det senestes års prisudvikling på grisekød, så er det helt anderledes vanskeligt for andre i branchen at navigere i.

En af dem, der også mærker bagsiderne af de eksplosive priser, er det danske handelshus Tamaco.

Ud over salgsformidling af dansk økologisk grise- og oksekød til Coop via Organic Pork og Thise & Ko er selskabet stort på trading af kød til hele verden.

"Det har været både sjovt, spændende og vanskeligt", fortæller adm. direktør og ejer Karsten Deibjerg om 2019.

"Vi har som virksomhed ikke meget forretning med Kina. Og det er primært i Kina, det er sjovt lige nu. I stedet har vi mange kunder i Europa og i andre asiatiske lande", fortæller han om de supermarkedskæder og forædlingsvirksomheder, der er kunder.

"Nogle kunder har det hårdt. Det er ikke altid, at kunderne i resten af verden kan tjene penge på eller bare betale den pris, som kineserne kan betale lige nu. Men det bliver de nødt til, for der er nogle nye, der sætter prisen", siger han og understreger, at han på ingen måde begræder prisstigningen.

"Det er tiltrængt med indtjening til landbruget. Men vi føler os indimellem pressede og har svært ved at holde den samme vækst", siger han.

Afdelinger slår bak på omsætning

Det kan også mærkes på Tamacos samlede omsætning, der dog ikke oplyses i regnskaberne fra koncernen.

Her vil salget af svinekød formentlig være faldet, idet kunder ganske enkelt køber mindre, melder direktøren, der har salgskontorer i både Danmark, Tyskland og Spanien.

"Vi er ok med de resultater, vi har opnået, men vi har nogle afdelinger, der har slået bak. Det skyldes, at nogle af de lande, hvor vi normalt er gode, virkelig har holdt igen med at købe på de nye prisniveauer".

Hopper ikke på Kina-bølgen

Karsten Deibjerg har ikke følt sig fristet til også at hoppe på "den kinesiske bølge".

"Vi holder os lidt fra det og styrter ikke til Kina lige nu. Der er masser af andre, der kan sælge 50 containere til Kina. Det er der ikke brug for, at vi også gør".

"Vi bliver i de lande, vi er gode til, men på lidt lavere omsætning. Så finder vi måske nye markeder i nabolande og et par nye asiatiske lande. Og så prøver vi at trade mere fjerkræ. Det er varer, der ikke per automatik er udsolgt, sådan som grisekødet er", forklarer han.

Vil dyrke økologien endnu mere

Derudover vil Tamaco specialisere sig mere, især på økologi.

Her har Tamaco aftaler med Thise & Ko om salg af samtlige kreaturer fra Thises omkring 70 andelshavere til forhandling i Coop.

Derudover ejer man sammen med Danmarks største øko-producent Bertel Hestbjerg salgsselskabet Organic Pork, der også har en salgsaftale med Coop.

Den øgede fokusering på økologi betyder dog ikke pt, at Tamaco søger flere leverandører.

"Det, vi handler internationalt, er primært økologisk svinekød. Der har vi en lille venteliste af leverandører. Og vi er så også frivilligt gået lidt ned fra de nuværende leverandører, og de skal jo kunne levere igen, før vi tager nye ind. Så det bliver ikke på kort sigt", lyder det.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle