Danske rådgivere brillerer i Holland - hæver mælkeydelsen med 2 til 5 kg EKM pr. ko
Rådgivningsselskabet Sagro er indgået i samarbejde med hollandsk foderfirma og rådgiver hollandske landmænd i Holland

To af Sagro´s specialister på fuldfoder skal over det kommende år lære hollandske kvægbønder at blive bedre til at producere mælk.

Via en kontakt med en herboende hollandsk landmand blev Sagro inviteret på besøg hos det hollandske andelsejede foderstoffirma Agrifirm, skriver Sagro i en pressemeddelelse.

"Agrifirm ønsker at oparbejde en selvstændig rådgiverkompetence indenfor fuldfoder og er interesserede i, hvordan vi arbejder med fuldfoder i Sagro," siger kvægrådgiver Rasmus Krarup.   

Sammen med kollegaen Katrine Bjørn har han i flere omgange besøgt ti hollandske landmænd, og er sammen med Agrifirms rådgivere startet omlægning til fuldfoder.

Flere besætninger oplever allerede nu ydelsesstigninger fra 2 til 5 kg EKM pr. ko.

God eller dårlig håndtering af foderet: Forskellen er en halv mio. kr. på bundlinjen Kvæg 5. marts · 13:15

"Hollænderne er udfordret på mælkeydelsen. Danske køer leverer i gennemsnit 2.000 kg EKM mere pr. årsko, og med vores specialviden om fuldfoder, kan vi helt sikkert forbedre produktionen," siger Rasmus Krarup.

Bedste i landet

En væsentlig del af hemmeligheden ligger i selve blandingen af fuldfoderet, og her har Sagro den rette ekspertise i de to rådgivere, som man betegner som nogle af de bedste i  landet. De har begge beskæftiget sig med fuldfoder i flere år siden de skrev speciale på universitet, netop med fokus på fuldfoder, oplyser Sagro.

Projekterne i Holland bringer ny viden til Sagro omkring opstartsmuligheder og –vanskeligheder, herunder særligt i græstunge områder.

"Vi får simpelthen en helt ny testgruppe at teste kompakt fuldfoder i," siger Rasmus Krarup.

I første omgang skal Sagros rådgivere omlægge 40-50 besætninger i Holland. Potentialet er endnu større, idet Agrifirm også har mange kunder på det tyske marked.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.