Danskerne har købt mere end én million kyllingebakker med dyrevelfærdsmærket

Nye tal viser, at der er godt gang i salget af kyllingekød med det statslige dyrevelfærdsmærke. Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen mener dog, at potentialet er større endnu.

Flere har gerne ville betale lidt mere for, at kyllingen på middagstallerkenen har haft mere plads og en kortere tur til slagteriet. Det viser nye branchetal, skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen lancerede, for godt et halvt år siden det statslige dyrevelfærdsmærke til kyllingekød, og salgstallene viser, at forbrugerne siden har lagt mere end én mio. bakker med for eksempel kyllingefileter og lår i indkøbskurven.

"Jeg glæder mig over, at mange forbrugere vælger den kylling, som har haft bedre dyrevelfærd, inden den havnede i køledisken. Også selvom den måske koster et par kroner ekstra. Når landmændene ser, at forbrugerne er klar til at betale, så har de en god grund til at skrue op for dyrevelfærden. Det er hele ideen bag vores dyrevelfærdsmærke", udtaler Jakob Ellemann-Jensen.

Salget af kylling er stigende

Kødet kan få enten et, to eller tre hjerter afhængigt af niveauet for dyrevelfærden. Det er fælles for de tre trin, at kyllingen kommer fra en race, der vokser langsommere end konventionelle slagtekyllinger, at den har mere plads, og at turen til slagteriet er kort.

Det er ikke helt nemt for eksperterne at vurdere, hvor meget én million bakker med kyllingekød udgør af det samlede salg, da butikkerne af konkurrencehensyn ikke skal eller vil oplyse, hvor meget dansk kylling de indkøber og sælger.

Men ifølge Lars Aarup, analysechef hos Coop, er salget af fersk kylling, det vil sige blandt andet kyllingebryst, -lår og hakket kylling, stigende i deres butikker.

Den nyeste analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at fjerkrækød udgør omkring 26 procent af danskernes samlede kødforbrug i 2017, og en ældre opgørelse viser, at hver dansker i gennemsnit spiste 22,7 kilo fjerkræ i 2007.

Potentiale til mere

Selvom mærket er kommet flyvende fra start, mener ministeren dog, at potentialet er større endnu.

"Én mio. bakker er rigtig meget kyllingekød, men vurderingen hos både mig og i branchen er, at flere og flere går op i, at dyret på middagsbordet har haft et godt liv. Derfor er jeg også sikker på, at endnu flere fremover vil gå efter den gode dyrevelfærd, når de køber ind", udtaler Jakob Ellemann-Jensen i pressemeddelelsen.

I en ny forbrugerundersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen, svarer omkring 70 procent, at de i nogen, høj eller meget høj grad er klar til at betale lidt ekstra, hvis de er sikret, at kyllingen er opdrættet med fokus på bedre dyrevelfærd. Undersøgelsen viser også, at godt halvdelen af forbrugerne kender det statslige dyrevelfærdsmærke.

Det statslige dyrevelfærdsmærke på kyllingekød bliver forhandlet i Bilka, Aldi, Føtex, Meny, Rema1000 og Netto.

Faktaboks

Hvor mange producenter?

  • Der er i alt 30 slagtekyllingebesætninger, som er tilmeldt det statslige dyrevelfærdsmærke.
  • Ud af de 30 besætninger, så er der 11 besætninger, der producerer på niveau 1, svarende til 1 hjerte.
  • Der er 4 besætninger, der producerer  på niveau 2 – svarende til 2 hjerter.
  • Og 15 besætninger producerer på niveau 3 – svarende til 3 hjerter.
  • Heraf er ingen økologiske.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle