Danskerne shopper mere økologi

Økologiske varer fyldte ni procent mere i forbrugernes indkøb i 2019 end i 2018. Landbrug og Fødevarer forudser, at danskernes lyst til økologien fortsætter i 2020.

Økologiske grøntsager, frugter og mejeriprodukter fylder stadig mere i danskernes indkøbskurve. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det generelle salg af de økologiske varer i danske supermarkeder og online er steget med 9 procent fra 2018 til 2019. Det betyder, at 12 procent af de varer, der sælges i den danske detailhandel er økologiske, skriver L&F i en pressemeddelelse.

Salget af økologiske varer er dermed steget hvert eneste år siden 2003, hvor Danmarks Statisitik første gang offentliggjorde tal på området.

Det glæder Kirsten Lund Jensen, der er økologichef hos L&F.

"Det er positivt at se, at danskernes lyst til økologien fortsat vokser. Stadig flere landmænd og virksomheder, vil gerne prøve kræfter med den økologiske produktion, men det kræver at der er afsætning for varerne. Så det er dejligt at se, at danskerne putter flere og flere økologiske varer i kurven, når de køber ind", siger hun.

Frugt og grønt topper

I sammenligning med tidligere år, er salget af økologisk frugt og grønt steget markant. Fra 2018 til 2019 er det steget med 13 procent, mens mejeriprodukterne er steget med 8 procent, og mel, gryn osv. er steget med 10 procent.

En anden stigning, der springer i øjnene er salget af plantebaserede drikkevarer. Der blev solgt økologiske plantedrikke for 169 mio. kr. i 2019, hvilket er tæt på en fordobling på fire år. 

Også de økologiske drikkevarer, øl og vin, fortsætter med at stige fra år til år. Der blev solgt øl og vin for 488 millioner kroner i 2019, hvilket er 13 procent mere end året før. 

Til trods for at tallene for salget af økologiske varer i detailhandlen og online i 2020 stadigvæk er usikre, så tror L&F på en stigning, skriver de i pressemeddelelsen.

"Detailsalget tegner rigtig godt og viser at danskerne stadigvæk har stor appetit på økologi. Vores bud er at salget af økologiske varer i detailhandlen og online i år lander på et sted mellem 10-15 pct. i stigning. Desværre må vi samtidig konstatere at salget til foodservice er faldet meget pga. coronakrisen", siger Kirsten Lund Jensen.
 

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle